• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

کنکاشی بر اوضاع تیم تراکتور پس از خمز در گفت وگو با خطیبی

  • کد خبر : 17178
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
کنکاشی بر اوضاع تیم تراکتور پس از خمز در گفت وگو با خطیبی
تریبون تبریز: جدایی سرمربی اسپانیایی تیم فوتبال تراکتور بازتاب های وسیعی در محافل فوتبالی و فضای مجازی داشت؛ در گفت و گو با " حسین خطیبی" پیشکسوت، کاپیتان و مربی اسبق این تیم برکناری خمز، شرایط کنونی تیم، استراتژی کوتاه مدت و نوع رفتار هواداران با شرایط جدید را مورد کنکاش قرار دادیم.

در حالیکه منتقدان سرمربی جدا شده تراکتور نوسان های مکرر در نتیجه گیری، پیدا نکردن ترکیب اصلی تیم پس از گذشته ۲۳ هفته از لیگ و عصبی بودن خمز را دلایل محکم برای برکناری خمز می دانند، مخالفان این اقدام باشگاه نیز عقیده دارند، تیمی که در رده سوم جدول رده بندی قرار دارد و هنوز جزو مدعیان بوده و در جام حذفی نیز می تواند به نتایج مطلوبی برسد، نباید به راحتی سرمربی خود را از دست می داد.

” حسین خطیبی” که با تیم فوتبال تراکتور به عنوان آقای گلی ایران دست یافته است، در گفت و گو با ایرنا تصمیم سران باشگاه تراکتور برای جدایی کادرفنی را در زمان حاضر به نفع تیم و هواداران دانست و در عین حال افزود: اینکه موافقان تداوم فعالیت خمز جایگاه و رتبه تیم در جدول را دلیلی بر ادعای خود می دانند، بسیار منطقی و درست است و نمی توان به این موضوع خرده گرفت.

وی گفت: در هیچ جای دنیا و هیچ لیگی، تیمی که جزو مدعیان بوده و در رتبه سوم قرار دارد، با چند باخت اقدام به برکناری سرمربی نمی کند، اما باید سایر جوانب و مسایل فنی و روحی و روانی مجموعه تیم را نیز در نظر گرفت؛ اینکه یک تیم مدعی برای کاهش فاصله خود با صدرنشین نیاز مبرم به پیروزی و کسب سه امتیاز بازی ها دارد به ویژه در بازی های خانگی، از ۹ امتیاز ممکن تنها ۲ امتیاز می گیرد، دلیل بر ضعف فنی کادرفنی است.

وی از دست دادن امتیاز مقابل تیم های سپاهان، آلومینیوم و شکست سنگین خانگی مقابل ذوب آهن را دلیلی قانع کننده برای قطع همکاری باشگاه با خمز دانست و یادآور شد: در تحلیل این سه بازی می توان انواع ایرادات فنی از کادرفنی گرفت که اگر دچار این اشتباهات فاحش نمی شدند، امروز شرایط تراکتور به گونه ای دیگر رقم می خورد و به طور قطع مدعی اصلی قهرمانی لیگ بودیم.

خطیبی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، بازیکنان و هواداران را از مزیت های بسیار بزرگ تراکتور در فصلی جاری لیگ برتر عنوان و اضافه کرد: امسال مدیران باشگاه تیم خوبی بسته بودند و هر چند در برخی پست ها مشکلاتی جزئی وجود داشت، اما در مجموع تیمی که خمز در اختیار داشت، انتظارات هواداران را بسیار بالا برده بود.

وی یکی از دلایل اصلی برکناری خمز را از دست دادن امتیازات خانگی مهم سه دیدار اخیر بیان و اضافه کرد: اگر تراکتور ۹ امتیاز این بازی ها را کسب می کرد، اکنون با ۴۷ امتیاز جزو مدعی اصلی قهرمانی بود و ضمن اینکه فاصله خود با ۲ تیم استقلال و پرسپولیس را کم می کرد، از تیم های پایین تر نیز فاصله بسیار خوبی و امنی برای خود ایجاد می کرد و این امر انگیزه و مسایل روحی و روانی تیم را بسیار بالا می برد.

ایراد اصلی خمز نوسان در چینش ترکیب اصلی بود

خطیبی با اشاره به اینکه نبود ارتباط مناسب بین سرمربی و بازیکنان از نقاط تاریک تراکتور خمز بود، یادآور شد: هر چند ما داخل تیم نبوده و از مسایل داخلی آگاهی مناسب نداریم، اما اوضاع و احوال بیرونی تیم و نتایج به دست آمده و نوسان در چینش نفرات اصلی بیانگر و گویای بسیاری از مسایل است.

وی ادامه داد: بر اساس اصول مربیگری و تیمداری حرفه ای تعداد ۱۰ بازی اول لیگ برای انتخاب نفرات اصلی کفایت می کند ، اما خمز در طول ۲۳ هفته در انتخاب یازده بازیکن اصلی خود ناتوان نشان داد و حتی ترکیب نفرات بازی های برنده را نیز جابجا کرد.

کاپیتان دهه ۱۳۸۰ تیم فوتبال تراکتور ، تغییر کادرفنی تیم در زمان کنونی را مناسب اما بسیار ریسک پذیر قلمداد کرد و گفت: از دست دادن هفت امتیاز از ۹ امتیاز برای هر تیمی که در کورس قهرمانی است شوک آور است و می تواند ضربات روحی و روانی سختی به پیکره تیم وارد کند که امیدواریم تغییرات به نفع تراکتور باشد.

نصرتی بهترین انتخاب بود

خطیبی انتخاب “محمد نصرتی” برای سرمربی گری تراکتور در شرایط کنونی را منطقی دانست و افزود: با توجه به اینکه نصرتی سال ها در تراکتور بازی کرده و با حواشی و مسایل ریز و درشت تیم و مجموعه باشگاه آگاهی و آشنایی دارد، این انتخاب درست است.

وی تجربه سال های اخیر نصرتی در تراکتور به عنوان کمک مربی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه در زمان حاضر هر تصمیمی غیر از این بسیار منفی و توام با بروز انواع حاشیه های می شد، اظهار کرد: او از نفرات تیم شناخت کافی دارد و با توجه به اینکه با کادر فنی قبلی نیز همکاری کرده و دارای تجربیات مناسب است، بسیار امیدوارم در ادامه مسیر تیم موفق عمل کند.

خطیبی یادآور شد: با توجه به اینکه بازی بعدی تراکتور تنها سه روز پس از جدایی خمز مقابل نساجی است، نصرتی باید با تمرکز لازم و کافی مدیریت فنی تیم را در اختیار گرفته و با انجام برخی کارهای روان شناختی تیم را آماده این بازی مهم کند.

وی اضافه کرد: من اگر جای مدیران باشگاه بودم، چنانچه نصرتی بتواند در بازی آینده و بازی مهم جام حذفی مقابل ذوب آهن موفق عمل کرده و صاحب پیروزی شود، حداقل تا پایان فصل همکاری به عنوان سرمربی با این مربی را ادامه می دهم.

سرمربی خارجی در شرایط کنونی به درد نمی خورد

خطیبی با بیان اینکه در زمان حاضر انتخاب سرمربی خارجی برای تراکتور مناسب نیست، اتخاذ چنین تصمیمی از سوی سران باشگاه را غوطه ور شدن در منجلاب حاشیه ها قلمداد کرد و افزود: در حالی که تنها هفت بازی به پایان لیگ فرصت مانده است، اکر سرمربی خارجی آورده شود، در حقیقت به معنی از دست دادن این تعداد بازی است، چون کسی که از شرایط تیم آگاهی ندارد و با محیط و فضای تبریز ناآشناست، زمان می برد تا آگاهی و شناخت کامل به دست آورد.

وی به مدیران باشگاه تراکتور توصیه کرد در انتخاب سرمربی به هیچ عنوان عجله نکنند، چون هر گونه تصمیم احساسی و بدون مطالعه می تواند تبعات منفی عدیده ای به بار آورد.

خطیبی تعیین استراتژی درازمدت را لازمه انتخاب درست سرمربی آینده تراکتور دانست و گفت: اگر مدیران باشگاه برای فصل آینده تدابیر و برنامه های تعیین شده دارند و در پی انتخاب سرمربی خارجی هستند، می توانند از هم اکنون با گزینه مورد نظر مذاکره کرده و نسبت به آشنایی او با شرایط تیم و نفرات اقدام کنند وگرنه صرف انتخاب سرمربی خارجی برای برون رفت از حاشیه ها کارساز نخواهد بود.

هواداران حمایت کنند

مربی اسبق تراکتور، ماشین سازی و گسترش فولاد تبریز از هواداران فهیم و نقطه سنج تراکتور درخواست کرد تا از تیم محبوب خود همچون گذشته حمایت کرده و هرگز اجازه ندهند حاشیه ها بر شرایط عمومی تیم فائق آید.

خطیبی تراکتور را تیمی جهانی با میلیون ها هوادار داخل و خارج از کشور توصیف کرد که بسیاری از تیم های متمول در اقصی نقاط جهان آرزوی داشتن چنین هوادارانی را دارند، پس باید از این سرمایه های معنوی به بهترین شکل ممکن حراست و مراقبت کرد.

وی هواداران را صاحبان اصلی تراکتور بیان کرد و با تاکید بر اینکه هیچ فرد و نهادی حق مصادره این تیم محبوب را ندارد، یادآور شد: این تیم بدون هواداران خود معنی و مفهومی ندارد و همه باید برای سربلندی و خوشحالی هواداران تلاش کنند.

خطیبی با قدردانی از تلاش های چند سال اخیر زنوزی به عنوان مالک باشگاه، گفت: امروز به برکت این مرد ورزش دوست، تراکتور بسیاری از مشکلات سخت افزاری سال های گذشته را پشت سر گذاشته است و با بهترین امکانات فعالیت می کند که این امر در کمتر تیمی در ایران قابل مشاهده است.

به گزارش ایرنا، در پی باخت سنگین ۴ بر ۱ تیم تراکتور تبریز در هفته ۲۳ لیگ برتر در ورزشگاه یادگار امام تبریز مقابل ذوب آهن، تنش هایی بین هواداران و اعضای این تیم تبریزی به وجود آمد که سران باشگاه تصمیم به برکناری پاکو خمز سرمربی اسپانیایی گرفتند.

تراکتور با ۴۰ امتیاز هم اکنون در رده سوم جدول لیگ برتر قرار دارد و در هفته ۲۴ لیگ در قائمشهر میهمان نساجی است.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=17178

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.