• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0
سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز

مهر و محبت عموم ملت به حیدر علی اف فنا ناپذیر و جاوید می باشد

  • کد خبر : 18066
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
مهر و محبت عموم ملت به حیدر علی اف فنا ناپذیر و جاوید می باشد

نقش و جایگاه تاریخی رهبران در ایجاد و شکل گیری هر دولتی غیرقابل انکار می باشد. در این معنا رهبرانی که عمر خویش را به سرنوشت ملت و دولت پیوند زده و نتایج والایی کسب نموده اند هیچ گاه فراموش نمی شوند. رهایی و تعیین مسیر توسعه جمهوری آذربایجان که به اواخر قرن موخر استقلال […]

نقش و جایگاه تاریخی رهبران در ایجاد و شکل گیری هر دولتی غیرقابل انکار می باشد. در این معنا رهبرانی که عمر خویش را به سرنوشت ملت و دولت پیوند زده و نتایج والایی کسب نموده اند هیچ گاه فراموش نمی شوند. رهایی و تعیین مسیر توسعه جمهوری آذربایجان که به اواخر قرن موخر استقلال خویش را کسب نمود با نام رهبر ملی حیدر علی اف گره خورده است. پیشوای بزرگ حیدر علی اف که به تاریخ ۱۰ می ۱۹۲۳ در شهر نخجوان جمهوری آذربایجان چشم به جهان گشود، تمام حیات سیاسی خویش را وقف آذربایجان، شکوفایی کشور، توسعه و ترقی ملت نموده است. هدف زندگی پیشواری بزرگ عبارت از ایجاد و برقراری و نیز تعیین راهبردهای حائز اهمیت بین المللی برای آینده درخشان ملت بوده است. آن شخصیت فرزانه با انرژی پایان ناپذیر، حافظه قوی، روحیه مطالبه گری، قاطعیت و عظم خویش همواره موجبات حیرت اطرافیان خویش را فراهم می آورد. در دوره حاکمیت سیاسی وی که محاط بر بازه ای قریب به نیم قرن می باشد ثمره کارهای مدبرانه انجام یافته بواسطه وی، تدابیر ماخوذه و طرح های راهبردی بنیادین مورد اجرا به ثروت ملی ملتمان بدل گشته است. از این روی نام خادم سیاسی به عنوان رهایی بخش ملت و معمار دولت مدرن جمهوری آذربایجان با حروف زرین بر اوراق تاریخ کشور نقش بسته است.

در اولین دوران رهبریت خود بر دولت آذربایجان حیدر علی اف بواسطه توانایی مدیریتی غیرمعمول، اراده پولادین خویش و در سایه سار حس والای وطن پرستی، از طریق تصمیمات دوراندیشانه و هدفمندی که اتخاذ نمود، توانست تا در زمانی بسیار کوتاه به جهش هایی بزرگ در مسیر توسعه اجتماعی – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی برای کشور نایل آید. این سالها که تغییر بنیادین روند تاریخی و ضرب آهنگ زندگی در کشور را به همراه داشته و احساسات دایر بر آزادی و استقلال به اولویت اندیشه ملی مان تبدیل شده بود درخشان ترین صفحات سالنامه تاسیس، توسعه و پیشرفت دولت جمهوری آذربایجان را در بر می گیرد. اقدامات قاطعانه صورت گرفته توسط پیشوای بزرگ در راستای احیاء حافظه تاریخی بواسطه جهت دهی نیروی خلاقه ملت به سمت مقصد واحد در آن دوران، نفس حیات را در روح ملی دمیده، درک از خویش و بازگشت به اصل و ریشه را تامین نموده، به سنگ بنای مسیر منتهی به ایجاد دولت مستقل بدل گشته است.

دومین باری که پیشوای بزرگ به حاکمیت سیاسی دست یافت جمهوری آذربایجان عملا با خطر فروپاشی دولتی رو در رو بود. در چنین شرایط صعبی با تدبیر بسیار موفق شد تا اتحاد دولت – ملت را شکل داده، بواسطه دور ساختن کشور از مخاطرات موجود فلسفه وحدت ملی را ایجاد نماید که این نیز اوج گرفتن امید و باور ملت را در پی داشت که این نیز انسان ها را در مسیر ایجاد دولت خویش بسیج نمود.

لازم به ذکر است که، حتی در زمان انتخاب پیشوای بزرگ حیدر علی اف به عنوان ریاست مجلس اعلای جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان برخی اقدامات تاریخی در راستای شکل گیری مناسبات با کشورهای خارجی صورت پذیرفت. در این راستا به برقراری مناسبات با ایران و ایجاد روابط نیک مستقیم با این کشور اسلامی همسایه توجه ویژه ای مبذول گردیده، در طی سالیان آتی بواسطه سیاست حسن همجواری و دوستی مبتنی بر صمیمیت که توسط فرزند کبیر ملتمان بنا نهاده شد، اصول اساسی مسائل مربوط به اعتماد متقابل فی ما بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تنظیم گردید. بدین معنا که روابط از منظر اصول و ماهیت، در برگیرنده خواست و منافع هر دو کشور و هر دو ملت می باشد. با افتخار می توان تاکید کرد که، این سیاست مدبرانه بواسطه رئیس جمهور الهام علی اف نیز با موفقیت در تداوم می باشد. طرح های ارتباطی اجرا شده فی مابین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای دو کشور همسایه، که برای کل منطقه اوراسیا مفید به فایده و حائز اهمیت می باشد.

حراست از دولتمداری، ایجاد ارتش مقتدر، ارتقاء رفاه ملت، از اصول بنیادین راهبرد توسعه مشخص شده بواسطه پیشوای بزرگ محسوب می گردد. از میان برداشتن نتایج تلخ سیاست اشغالگری ارمنستان بر علیه جمهوری آذربایجان، مشکل اصلی دولت جمهوری آذربایجان محسوب می گردید. با ابراز تاسف لازم به ذکر می باشد که، علیرغم تلاشهای صورت گرفته در راستای حل مسالمت آمیز مسئله این رفتار بشردوستانه جمهوری آذربایجان مورد درک درست واقع نگردید. ادعاهای ارضی جدید و تلاشهای اشغالگرانه ارمنستان متجاوز بر علیه آذربایجان موجبات رخداد جنگ دوم قره باغ را فراهم آورد. جمهوری آذربایجان به ماه سپتامبر ۲۰۲۰ با توسل به مفاد حقوق بین الملل، در نتیجه نبرد ۴۴ روزه میهن و تدابیر نظامی – سیاسی ماخوذه در سالهای آتی به پیروزی رشادتمندانه نظامی نائل آمده، تمامیت ارضی و حق حاکمیت خویش را احیاء نمود. این پیروزی تاریخی را ارتش قهرمانمان تحت رهبریت فرمانده کل ظفرمند الهام علی اف برای جمهوری آذریجان به ارمغان آورده است. اشغال ۳۰ ساله پایان پذیرفته، راهبرد دولتی در راستای بازگشت بزرگ با اراده وافر در حال اجرا می باشد. پیروزی مقدس قره باغ، بستر توسعه جمعی برای تمامی کشورهای منطقه را فراهم کرده است.

تداوم موفقیت بار راهبرد توسعه مشخص شده توسط پیشوای بزرگ بواسطه رئیس جمهور الهام علی اف و سیاست حسن همجواری و دوستی مبتنی بر صمیمیت در حال اجرا توسط دولتمان، امروزه نیز ثمرات واقعی خویش را نمایان می سازد. به یک معنا می توان تاکید کرد که، احیاء حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حراست مجدانه از وضعیت ژئوپلتیک جدید حادثه ای تاریخی قلمداد می گردد که برای جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیتی ویژه برخوردار است. تداوم روابط فی مابین دو کشور در شرایط دوستانه از اهمیتی راهبری برای طرفین برخوردار می باشد.

سال سپری شده ۲۰۲۳، تاریخی حائز اهمیت را برای ملت و دولت جمهوری آذربایجان رقم زده است. علاوه بر این لازم به ذکر است که، در نتیجه علمیات محلی ضد ترور ۲۳ ساعته انجام یافته توسط جمهوری آذربایجان به تاریخ ۱۹ سپتامبر سال گذشته، آذربایجان بر تجزیه طلبی در اراضی خویش نقطه پایانی ابدی گذاشت. از دیگر سوی در چارچوب یکصدمین سالروز بزرگداشت رهبر ملی حیدر علی اف جمهوری آذربایجان بار دیگر جهانیان را با حقایق موجود آشنا نمود.

جامه عمل پوشیدن بیانات مدبرانه رهبر ملی حیدر علی اف در پیرامون تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان و نیز وحدت ملی و اراده ملتمان، برای هر یک از شهروندان کشور موجب غرور و افتخار می باشد. پیشوای بزرگ وظایف تاریخی حائز اهمیتی را در مسیر حراست از آسایش و ثبات، ارتقاء آموزش و توسعه اقتصاد جمهوری آذربایجان به انجام رسانیده است. آرمان های سیاسی و دولتمداری مشخص شده توسط حیدر علی اف در طی اعصار برای ملت جمهوری آذربایجان منشا فایده بوده، ملت را در پرتو دولت خویش گرد خواهد آورد. حیدر علی اف که با نقش رهایی بخش تاریخی خود مجسمه ای جاوید را در قلوب ملت جمهوری آذربایجان برافراشته است، با اصول بشردوستانه و کیفیات والای انسانی خویش محبوب و در دلها راه یافته است. این حقیقت تا ابد جاوید خواهد ماند.

          مهر و محبت ملت جمهوری آذربایجان به پیشوای بزرگ پایان ناپذیر است.

روح رهبر بزرگ شاد باد

سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=18066

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.