• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
10

تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 1592
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۳۸
تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی
تریبون تبریز: کاهش حوادث، تصادفات جاده‌ای و خسارت های ناشی از آن از دغدغه‌های مهم سازمان‌ها و نهادهای متولی در آذربایجان‌شرقی به ویژه در ایام خاص سال مانند تعطیلات نوروزی است که نیازمند برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیداتی از سوی دستگاه‌ها و همکاری رانندگان و مسافران در این ایام است.

 

به گزارش تریبون تبریز به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای برون شهری، زنگ خطر حوادث و تصادفات در جاده های کشور به ویژه آذربایجان شرقی به گوش می رسد، پیشگیری از بروز حوادث جاده ای نیاز به اتخاذ راهکارها و اجرای طرح های ارتقای ایمنی در جاده ها از سوی متولیان امر و همکاری آحاد جامعه به ویژه رانندگان با پلیس راه و سایر دستگاه ها دارد.

به عقیده کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک، حوادث جاده ای از عوامل اصلی مرگ و میر و صدمات جبران ناپذیر در کشور بوده و این حوادث سالانه تعداد از خانواده ها را داغدار کرده از نظر عاطفی و مادی درگیر خود می کند.

متولیان و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی و اقلیمی از دلایل اصلی بروز تصادفات جاده ای در این استان هستند که در این بین عامل انسانی با ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشترین نقش را به خود اختصاص داده و سبقت غیرمجاز، عجله و شتاب در رانندگی، عدم توجه راننده به جلو، استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشینان و مسافران و خوردن و نوشیدن چای در حین رانندگی و انحراف به چپ در اثر خستگی و خواب آلودگی راننده از دیگر دلایل کاهش تمرکز و شش دانگ نبودن حواس عامل انسانی در رانندگی به شمار می رود.

کاستن از آمار تصادفات جاده ای در استان مستلزم ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی، باورپذیری مردم در خصوص خطرات ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، ارتقای ایمنی و استاندار جاده ها و خودروها، هوشمند سازی و افزایش تجهیزات و امکانات کنترلی جاده ها، افزایش تعداد و ساعات حضور پلیس در جاده ها، کاهش نقاط حادثه خیز و چهار بانده کردن جاده ها است.

برای تحقق اهداف یاد شده سازمان و نهادهای متولی آذربایجان شرقی در آستانه عید و آغاز سفرهای نوروزی با اتخاذ تمهیدات لازم و اجرای طرح های ایمنی و ترافیکی تلاش می کنند میزان تصادفات جاده را کاهش دهند و سفری ایمن را برای رانندگان و مسافران فراهم کنند و هدف محقق نمی شود مگر اینکه رانندگان و مسافران نیز با دستگاه های متولی همکاری کنند.

تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی
 امیر بخشی زاده، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

آماده سازی دوربین‌های نظارت تصویری و کنترل سرعت در جاده های آذربایجان شرقی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات این اداره کل پیرامون سفرهای نوروزی و رفع مشکلات جاده‌ای می گوید: در این راستا راهدارخانه‌های موقت برای اسکان اضطراری مسافران ایجاد شده و پایانه‌های مسافری و فرودگاه های استان برای استقبال از مسافران نوروزی آماده شده اند.

امیر بخشی زاده، می افزاید: دوربین‌های نظارت تصویری و کنترل سرعت در جاده های استان به ویژه مناطق پرتردد و کوهستانی نیز با همکاری پلیس راه مورد بازرسی، ارزیابی و کالیبره می شوند تا عملکرد خود را برای سفرهای نوروزی به درستی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ویژه عملیاتی به مقوله ایمنی در جاده های استان منجر به حصول دستاوردها و دیدگاه های جدیدی در عرصه ایمنی می شود، اظهار کرد: با الگو قراردادن روش های درست نگهداری و بهره برداری از جاده ها می توان تلفات جاده ای در استان را کاهش داد و این موضوع در نوروز ۱۴۰۲ مورد توجه و رویکرد جدی این اداره کل است.با الگو قراردادن روش های صحیح نگهداری و بهره برداری از جاده ها می توان تلفات جاده ای در استان را کاهش داد و این موضوع در نوروز ۱۴۰۲ مورد توجه و رویکرد جدی این اداره کل است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: بکارگیری سامانه های هوشمند در سیستم های حمل و نقل منجر به بهبود عملکرد، افزایش سطح ایمنی تردد در سفر، روان سازی جریان ترافیک و در نهایت ارتقای سطح خدمات برای کاربران به ویژه رانندگان می شود.

بخشی زاده، با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی، ادامه می دهد: در این راستا راهدارخانه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نمازخانه‌های بین راهی، مجتمع‌های رفاهی مورد بازدیدهای دوره ای و مستمر قرار می گیرد تا به دلیل کوهستانی بودن استان، در صورت بارندگی و در راه ماندن مسافران، امدادرسانی و اسکان آنها در این اماکن انجام شود.

تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی
 سرهنگ رضا کریمی نژاد، رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی

رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تمهیدات پلیس راه در ایام تعطیلات نوروزی برای ارتقای انضباط ترافیکی و برخورد با تخلفات رانندگی، می گوید: در این راستا ۲۲۰ تیم گشتی پلیس در راه های مختلف استان ساماندهی شده است و ۶۵ تیم گشتی نامحسوس در بزرگراه های استان بر تخلفات رانندگی نظارت خواهند کرد.برای ارتقای انضباط ترافیکی و برخورد با تخلفات رانندگی، ۲۲۰ تیم گشتی پلیس در راه های مختلف استان ساماندهی شده است و ۶۵ تیم گشتی نامحسوس در بزرگراه های استان بر تخلفات رانندگی نظارت خواهند کرد.

سرهنگ رضا کریمی نژاد، با بیان اینکه در بروز تصادفات چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی نقش ایفا می کنند، می افزاید: عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای با ۸۰ درصد، بیشترین نقش را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار می کند: برای کاهش نقش عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای در سطح استان، پلیس راه در اتوبان کسایی تبریز تا پلیس راه آذرشهر و تبریز – صوفیان گشت های موتوری راه اندازی کرده است.

رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی، استقرار ۱۴ جرثقیل سنگین و نیمه سنگین در پاسگاه های پلیس راه استان برای ارایه خدمات رایگان به رانندگان خودروهای دارای نقص فنی، ترمیم خط کشی راه ها برای آشکارسازی وضعت علایم راه و اعمال محدودیت برای تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در مسیر بستان اباد تا سرچم و بالعکس در ایام نوروز را از جمله تمهیدات پلیس راه در این ایام اعلام می کند.

سرهنگ کریمی نژاد، ادامه می دهد: در این ایام در بزرگراه تبریز – سهند به صورت شبانه روزی و در جاده مراغه – هشترود نیز از ساعت ۹ شب تا هفت صبح برای تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین محدودیت اعمال می شود.

وی با بیان اینکه تا ۱۵ فروردین سال آینده پروژه های عمرانی در حریم جاده ها تعطیل شده است، یادآوری می کند: در این ایام تبلیغات محیطی حاوی پیام های ایمنی و ترافیکی در قالب سه هزار بنر انجام می شود و ۲ هزار تراکت برای این منظور چاپ و در جاده های پرتردد بین مردم و کاربران جاده ای توزیع می شود.

استقرار تیم های راهداری و پلیس راه در ۷۱ نقطه حادثه خیز آذربایجان شرقی

رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی، می گوید: استقرار تیم های راهداری و پلیس راه در ۷۱ نقطه حادثه خیز استان، نصب ۵۰ چراغ پلیسی چشمک زن در جاده ها و پوشش ترافیکی با بکارگیری و استقرار بیش از ۷۰۰ نیروی انسانی از دیگر اقدامات پلیس راه در راستای طرح ارتقای ایمنی سفرهای نوروزی است.

سرهنگ کریمی نژاد، می افزاید: در این راستا ۱۰۰ دستگاه سامانه ثبت تخلفات جاده ای، ۲۴ دستگاه ثبت سرعت غیرمجاز، سه سامانه توزین در حرکت و ۶۵ دوربین سیار در سطح جاده های استان فعال است.

وی یادآوری می کند: با اجرای طرح ایمنی سفرهای نوروزی در نوروز سال ۱۴۰۱ میزان تصادفات نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹ درصد کاهش یافتبا اجرای طرح ایمنی سفرهای نوروزی در نوروز سال ۱۴۰۱ میزان تصادفات نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹ درصد کاهش یافت و تلاش می شود با همکاری و تعامل دستگاه های مختلف و امدادی و کاربران جاده ای، میزان تصادفات در نوروز امسال به صورت چشمگیری کاهش یابد.

تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی
 اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه برقراری سفری ایمن برای رانندگان و مسافران نوروزی نیازمند هم افزایی تمام دستگاه های متولی و اجرایی است، می گوید: نظارت بر عملکرد مدیران فنی شرکت ها در اعمال جدیت در خصوص کنترل اجزای فنی ناوگان، کنترل ساعات کار مجاز رانندگان مسافری، هماهنگی با اورژانس و هلال احمر برای آماده سازی و ارائه خدمات در پایگاه های امداد و نجات جاده ای، ممنوعیت حمل محموله های ترافیکی در جاده ها و آمادگی سامانه های نظارتی و ثبت تخلفات برای انجام کنترل ناوگان جاده ای برای افزایش ایمنی حمل و نقل جاده ای مسافران در این ایام انجام شده است.

اورجعلی علیزاده، با اشاره به آمادگی تمام دستگاه های خدمات رسان در ایام تعطیلات نوروزی، می افزاید: راهداری اقدامات خوبی را برای آشکارسازی نقاط پرحادثه استان انجام داده و دستگاه های خدمات رسان مانند اورژانس، پلیس راه و هلال احمر نیز با کمک به این اداره کل در نقاط پرحادثه ای که هنوز آشکارسازی نشده اند، مستقر شده و مسافران را نسبت به خطرهای احتمالی آگاه خواهند کرد.تمامی دستگاه های خدمات رسان در ایام تعطیلات نوروزی امخاده بوده و راهداری اقدامات خوبی را برای آشکارسازی نقاط پرحادثه استان انجام داده است و دستگاه های خدمات رسان مانند اورژانس، پلیس راه و هلال احمر نیز با کمک به این اداره کل در نقاط پرحادثه ای که هنوز آشکارسازی نشده اند، مستقر شده و مسافران را نسبت به خطرهای احتمالی آگاه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در آستانه شروع سفرهای نوروزی، طرح افزایش ایمنی و حمل و نقل مسافران نوروزی در این استان آغاز شده است، اظهار می‌کند: شناسایی ایام و مسیرهای دارای بیشترین تقاضای سفر و برنامه ریزی برای تامین ناوگان این مسیرها، پیگیری و نظارت مستمر بر پیش فروش بلیت، هماهنگی با مراکز آموزشی و نظامی در خصوص تعیین زمان پیش فروش بلیت، برنامه ریزی برای بهره برداری از حداکثر ظرفیت و توان ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و هماهنگی با تشکل های صنفی حمل و نقل مسافر به منظور تامین ناوگان کشیک و ارسال آن به محل موردنظر از جمله اقدامات پیش بینی شده برای اجرای این طرح است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی می گوید: پیش فروش بلیت های حمل و نقل جاده ای نوروزی از اوایل اسفند به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز شده است و طرح جابجایی مسافران نوروزی سال ۱۴۰۲ نیز از ۲۴ اسفند سال جاری تا ۱۵ فروردین سال آینده به مدت ۲۱ روز اجرا خواهد شد.

علیزاده، با بیان اینکه برنامه های نوروزی امسال با رویکرد رضایتمندی حداکثری مسافران جاده ای با بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفرها با شعار (نوروز ۱۴۰۲، نوروزی ایمن و خدمات محور) عملیاتی می شود، ادامه داد: در این ایام تعداد ۵۳ باب مجتمع خدماتی- رفاهی بین راهی در راه های مختلف استان با فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب آماده خدمات رسانی به مسافران هستند.

وی یادآوری کرد: در اجرای این طرح، آماده سازی و تجهیز راهدارخانه های استان و منظرآرایی راه، خط کشی محورهای مواصلاتی به طول ۵۰۰ کیلومتر، پاک سازی تابلوهای جاده ای، لکه گیری راه ها، استقرار ۱۴ دستگاه جرثقیل در طول محورهای مواصلاتی، استقرار ۲۵ گشت راهداری و استقرار دستگاه های راهداری در بیش از ۷۰ نقطه پرحادثه استان با چراغ چشمک زن، به روزرسانی روشنایی های راه های استان به طول ۱۳۰ کیلومتر و تسطیح حریم جاده ها توسط عوامل راهداری در این طرح انجام می شود.

علیزاده، با درخواست از رانندگان برای استفاده از سامانه جامع اطلاع رسانی ۱۴۱ جهت دسترسی به آخرین اطلاعات وضعیت راه های کشور قبل از سفر، می افزاید: رانندگان و مسافران نوروزی نیز برای کاهش آمار تصادفات جاده ای استان با پلیس راه و دستگاه های متولی همکاری کنند.

۸۵ درصد از علل تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی داشتن سرعت غیرمجاز است

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از علل تصادفات جاده ای استان مربوط به داشتن سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی و انحراف به چپ است، اظهار کرد: بر اساس آمار کارشناسان و محققان حوزه ترافیک و جاده، در بروز تصادفات جاده ای ۱۵ درصد جاده، ۱۵ درصد وسیله نقلیه و ۷۰ درصد عامل انسانی نقش ایفا می کنند.

تمهیدات نوروزی برای کاهش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه کاهش تصادفات جاده ای و درون شهری جزو اولویت های این مجموعه برای حفظ حقوق شهروندی است، گفت: در این راستا دادگستری پیگیر جدی برای کاهش نقاط حادثه خیز راه های درون شهری و برون شهری استان است.

احمد موقری، افزود: با وجود تلاش های چشمگیر دستگاه های متولی برای کاهش و پیشگیری از تصادفات و رفع نقاط حادثه خیز جاده های استان، رفع کامل این موارد نیاز به همکاری و جدیت بیشتر این دستگاه ها دارد.با وجود تلاش های چشمگیر دستگاه های متولی برای کاهش و پیشگیری از تصادفات و رفع نقاط حادثه خیز جاده های استان، رفع کامل این موارد نیاز به همکاری و جدیت بیشتر این دستگاه ها دارد.

وی با بیان اینکه باید بر اساس آمارهای ارایه شده، سیاست گذاری های مورد نیاز برای طول سال انجام و بر اساس آن تدابیر لازم پیش بینی شود، اظهار می کند: تا زمانی که مجموعه های مرتبط در زمینه کاهش تصادفات همت و تلاش نکنند، به طور قطع نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

موقری، با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی میزان سفرهای برون شهری افزایش می یابد، ادامه می دهد: رانندگان و مسافران نوروزی نیز برای کاهش تصادفات جاده ای باید با دستگاه های متولی همکاری تنگاتنگی داشته و برای حفظ سلامت خود و خانواده قوانین رانندگی و ایمنی را به طور کامل رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=1592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.