• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند

  • کد خبر : 17622
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند
تریبون تبریز: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور در کاخ نخست وزیری در اسلام‌آباد رسما از سوی محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش تریبون تبریز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم صبح امروز به پاکستان رفت. با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد به لحاظ ژئوپلیتیکی و بین‌المللی از اهمیتی بسزایی برخودار است

رئیس جمهور کشورمان در حالی میهمان آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان است که هر دو کشور بر اجرایی کردن الگوی همکاری امنیتی- اقتصادی‌ای متمرکز هستند و از مدتها قبل این مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و این موضوع در اهداف این سفر هم مطرح شده به گونه ای که رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به این کشور گفته است که ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است و از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد.

سو استفاده صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی

ساعت حوالی ۱۱ صبح به وقت تهران و مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در محل کاخ نخست وزیری پاکستان با حضور نخست وزیر این کشور برگزار می‌شود و در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات حاضر سان دیده و آیت الله رئیسی به رسم دوستی و یادبود نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد و سپس رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و پس از آن رئیسی و شهباز شریف با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند. البته پیش از این دیدار خصوصی وزیر امور خارجه پاکستان خود را به هتل محل اقامت رئیسی رساند و ورود وی به این کشور را خیرمقدم گفت.

رئیس جمهور هم با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

۸ سند مهم برای ارتقای روابط

امضای اسناد همکاری پای ثابت تمامی سفر های خارجی رئیس جمهور است و در این سفر هم طبق روال مرسوم ۸ سند همکاری در حضور رئیس جمهور و شهباز شریف در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضاء مقامات عالی رتبه دو کشور رسید. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

نشست مطبوعاتی رئیسی با شهباز شریف پس از امضای اسناد برگزار شد و رییس جمهور سلام خود و رهبری معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران را مردم پاکستان که همواره از اسلام، ارزش‌های اسلامی، مظلومین فلسطین و حق و عدالت دفاع کرده‌اند، ابلاغ کرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=17622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.