• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
0

ارائه آموزش های پیشرفته در فنی حرفه‌ای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 18122
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
ارائه آموزش های پیشرفته در فنی حرفه‌ای آذربایجان شرقی
تریبون تبریز: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: در مرکز شماره ۳ تبریز، بالغ بر ۱۸ کارگاه و دپارتمان، متناسب با نیاز بنگاه های اقتصادی مشغول ارائه خدمات به فارغ التحصیلان دانشگاهی مخصوصا در مقاطع ارشد و دکترا هستند.

به گزارش تریبون تبریز، علی مشایخی در گفتگو با خبرنگار، افزود: یکی از مسائل اصلی جامعه ما گذر از مشاغل امروز و حرکت به سمت مشاغل آینده است بطوریکه بسیاری از فرصت‌های شغلی که اکنون در استان ما فعال هستند در چند سال آینده کمرنگ خواهند شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: وظیفه ما در این عرصه هدایت مشاغل به سمت دانش بنیان و مهارت‌های فناوری می‌باشد.

مشایخی با بیان اینکه رکن بهره‌وری، نیروی انسانی ماهر متعدد و متخصص است، بیان کرد: جنس بیکاری در استان ما از نوع بیکاری فارغ التحصیلان و تحصیل کردگان دانشگاهی است.

وی با تاکید به اینکه اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان به عنوان متولی آموزش‌های مهارتی، ایجاد مراکز مهارت آموزی آموزش‌های پیشرفته در استان را بر عهده دارد افزود: در مرکز شماره ۳ تبریز، بالغ بر ۱۸ کارگاه و دپارتمان در حرفه‌های مکاترونیک، رباتیک، هوش مصنوعی، مدیریت هوشمند ساختمان‌ها، برنامه نویسی فایتون، اینترنت اشیا و حرفه های متناسب و متناظر با نیاز بنگاه های اقتصادی مشغول ارائه خدمات به فارغ التحصیلان دانشگاهی مخصوصا در مقاطع ارشد و دکترا هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، بروز رسانی تجهیزات آموزشی را یکی از چالش‌های مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان نام برد و اظهار کرد: با توجه به محدودیت اعتباری و شرایط خاص تحریمی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، امکان واردات برخی از تجهیزات به روز متناظر با استانداردهای بین المللی سازمان جهانی کار را نداریم.

او ادامه داد: خوشبختانه به واسطه مربیان ماهر و توانمند کشورمان توانسته‌ایم برخی از تجهیزات را با استفاده از نظام مهندسی معکوس تولید بکنیم.

وی یکی دیگر از ماموریت‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را سنجش صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در کارگاه و بنگاه‌های اقتصادی استان با آن روبرو هستیم ایجاد

مراکز آموزش جوار کارگاهی در کنار بنگاه‌های اقتصادی است که استاندار آذربایجان شرقی نیز به این موضوع تاکید ویژه دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: امروزه در استان ما نزدیک به ۵۱ بنگاه اقتصادی، مرکز آموزش جوار دارند، چرا که ارتقای مهارت و ارتقای بهره‌وری از طریق آموزش خود کارگران بنگاه اقتصادی انجام می‌گیرد.

مشایخی ادامه داد: کارگران جدیدی که در بدو استخدام بنگاه‌های اقتصادی هستند در مراکز آموزشی که مجوزشان توسط فنی حرفه‌ای صادر شده است آموزش می‌بینند و پس از ارائه آموزش‌های کوتاه مدت، مهارت دانش آموختگان در مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای ارزیابی شده و اگر مهارت کافی داشته باشند گواهی بین المللی سازمان را دریافت و در نهایت می‌توانند وارد بنگاه اقتصادی شوند.

وی گفت: یکی از رویکردهای اصلی که در سال ۱۴۰۳ در سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور به عنوان رویکرد تحولی پیش بینی شده است ایجاد مراکز مهارت آموزی و هدایت شغلی دانشجویان در محیط دانشگاه است.

مشایخی با بیان اینکه یکی از الگوهای موفق در این حوزه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در ارزیابی امسال رتبه اول را کسب و توانسته بالغ بر هزار دانشجو را به سمت یک مهارت یا در راستای رشته تحصیلی خود و یا علاقه‌مندی مهارتی که دانشجو دارد سوق دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهایی که در فنی حرفه‌ای به شدت اشتغال محور می‌باشد آموزش در محیط کار واقعی است، ادامه داد: آذربایجان شرقی ما اولین استانی است که طرح نظام استاد شاگردی را به صورت پایلوت در سال ۱۳۹۶ به اجرا رساند و امروزه بالغ بر ۲۵۱ واحد صنفی، مجوز آموزش در محیط کار واقعی را از مجموعه فنی حرفه‌ای دریافت کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دو مشوق برای محیط کار پیش بینی شده است گفت: هر واحد صنفی که از فنی حرفه‌ای مجوز گرفته و بر اساس آن به ازای هر استاد سه کارآموز جذب کند، کارآموزان به مدت ۱۸ ماه از بیمه و قانون کار معاف خواهند شد.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=18122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.