به گزارش تریبون تبریز، متاسفانه در حال حاضر شهرهای آذربایجان شرقی از جمله مراغه، جلفا، کلیبر، اسکو، شبستر و غیره در مسیر گردشگری شهرهای ایران نیست و آن دسته از تورهای گردشگری که به داخل کشور وارد می شوند استانهای منطقه شمالغرب ایران را در زمره آیتم های سیاحتی خود قرار نمی دهند و فقط به اعزام مسافر از آذربایجان شرقی به سایر شهرهای ایران و جهان تمرکز کرده اند که جای بسی تعجب و تاسف دارد.
کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند کم کاریها و ندانمکاری های نامسئولان ادوار گذشته مانع بسیار جدی را بر سر راه توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی به وجود آورده است زیرا این استان مهم، با برخورداری از انواع مزیتها، ظرفیتها، آثار ارزشمند تاریخی، تمدنی و فرهنگی آنچنان که باید و شاید نتوانسته در مسیر توسعه گردشگری کشور گام بردارد که به طور حتم باعث آن، تفکرات سنتی، تندرو و کجفهمی مسئولانی بوده که روزگاری در این منطقه پُشت میز نشسته و چشمهایشان را بر روی واقعیتها بسته بودند و فقط، دیدگاه نامتعارف خود را برتر میپنداشتند…
چارهای جز شناساندن تبریز و دیار آذربایجان به گردشگران داخلی وجود ندارد
آذربایجان شرقی از نظر داشتن جاذبههای گردشگری و طبیعی هیچ چیزی از استانهای دیگر کم ندارد و دارای بیشترین آثار و جاذبه های ثبت شده ملی است اما در عمل، نتوانسته ایم برای معرفی تبریز، مراغه، مرند، جلفا، خداآفرین، شبستر، آذرشهر و صدها شهر و روستای تاریخی خود در سطح ملی گام های موثری برداریم.
اگر به خاطر دارید در موضوع انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ نیز عملاً نتوانستیم در شناساندن این منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم و نظیر این امتیازات را مرتباً از دست می دهیم و هیچ کاری از دست مسئولانی که همواره وعده های دهان پُرکن می دهند ساخته نیست!
در حقیقت، آذربایجان شرقی به غیر از خارجیها، مقصد گردشگری اصلی گردشگران داخلی کشور نیز نیست و تورهای مسافرتی، منطقه آذربایجانِ ایران را به عنوان مقصد گردشگری مطرح نمی کنند در حالی که در بسیاری از آژانس های خارجی و داخلی، تورهای اصفهان، شیراز و مشهد، تهران و حتی یزد و کرمان وجود دارد ولی توری برای آذربایجانگردی وجود ندارد!
با این تفاسیر، چارهای جز شناساندن تبریز و دیار آذربایجان به گردشگران نداریم، لذا نمایشگاههای گردشگری، محلی هستند که از تمام شهرها و کشورها حضور یافته و داشتههای خود را عرضه و شهر خود را معرفی می کنند که حضور در اینگونه نمایشگاهها فرصت بسیار مغتنمی برای تبریز و آذربایجان است که با حضور در آن، بتوان داشته های این منطقه را معرفی نمود.
به نظر می رسد اگر سازمانها و نهادهای متولی بتوانند در معرفی قدرتمند آذربایجان شرقی اقدام نمایند در زمینه جذب گردشگر مشکل خاصی وجود نخواهد داشت زیرا معرفی و شناسناندن تبریز و آذربایجان هزینه های بالای آنچنانی و توانمندی های سخت افزار زیادی نمیخواهد بلکه آژانسهای مسافرتی به ازای اعزام مسافران شهرهای آذربایجان به مقاصد، گردشگران سایر مناطق ایران را نیز به شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی ترغیب کنند.
در تورهای اینفو ی تهران، تبریز از فهرست گردشگری ملی حذف شده است
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی با انتقاد از بیتوجهی به ظرفیتهای تبریز گفت: با وجود ظرفیتهای بالای تبریز و فعالیت ۳۰۰ آژانس مسافرتی، در مثلث گردشگری تهران – اصفهان – شیراز جایگاهی نداریم.
“رشید رجب پور” با اشاره به نبود حمایت مؤثر از سوی نهادهای دولتی و مردم نهاد افزود: متأسفانه هیچ کانال حمایتی از طرف دولت نداشتهایم فقط بعد از کرونا تنها ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره اعطا گردید و امروزه با مالیاتهای سنگین دست و پنجه نرم میکنیم که با قانون هماهنگ نیست لذا انتظار داریم تصمیمگیران شرایط ما را در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: در گذشته حدود ۸۰ آژانس مسافرتی در سطح آذربایجان شرقی فعال بودند اما امروز تعدادشان به ۳۰۰ رسیده است در حالی که ایرلاینها و آژانسهای آنلاین، بخش اعظم بازار فروش بلیت را از ما گرفتهاند.
رجب پور درباره فعالیتهای نمایشگاهی و رویدادهای گردشگری استان تاکید کرد: از سه سال پیش نمایشگاههای گردشگری آذربایجان شرقی با کمک ادارهکل میراثفرهنگی استان و خانه توسعه آذربایجان به سختی برگزار میشود و لذا امیدواریم با دستور مساقیم استاندار، بتوانیم تداوم این نمایشگاهها را تضمین کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید تبریز را در مثلث گردشگری تهران – اصفهان – شیراز قرار دهیم تاکید کرد: اما مسئولان استان کمکی نمیکنند و در حالی که امروزه حتی استانهای یزد و کرمان به این مثلث اضافه شدهاند، تبریز با وجود تمام ظرفیتهای جهانگردی خود کنار گذاشته شده است.
رجب پور با ذکر این نکته که تاکنون تورهای info اینفو برگزار کرده و ۱۷۰ نفر از آژانسداران و رؤسای انجمنهای صنفی کشور را به تبریز دعوت نمودهایم متذکر شد: اما تورهای اینفو تهران عمدتاً به اصفهان، شیراز، یزد و کرمان اختصاص یافته و تبریز از فهرست گردشگری ملی حذف شده است.
برونرفت از وضعیت فعلی نیازمند نگاهی نو و همت والای همگانی است
فعالیتهای تبلیغاتی گردشگری در تبریز اغلب محدود، کلیشهای، فصلی و غیرهدفمند هستند در حالی که شهرهای موفق، با تکیه بر تولید محتوای خلاقانه، روایتهای چندزبانه، کمپینهای فعال در شبکههای اجتماعی، همکاری با چهرههای تأثیرگذار حوزه سفر و حضور در بسترهای بینالمللی، توانستهاند تصویری زنده و بهروز از خود ارائه دهند اما تبریزِ مظلوم همچنان در سکوت مدیریتی به سر میبرد.
به اعتقاد فعالان حوزه گردشگری، نبود هماهنگی میان نهادهای متولی، غیبت یک روایت مرکزی، و ناتوانی در تبدیل شهروندان به بخشی از فرآیند برندسازی، از جمله موانعی است که مسیر دیدهشدن تبریز را سد کردهاند.
با این اوصاف چند سوال به ذهن مخاطب آذربایجانی خطور میکند؛ چرا آذربایجان شرقی نمیتواند به رغم پتانسیلهای ارزشمند خود، مانند استانهای فارس، اصفهان و یزد گردشگر داخلی جذب کند؟ چرا آذربایجان شرقی نمیتواند مانند استانهای جنوبی که با کشورهای بسیاری از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط گرم گردشگری دارند با کشورهای همسایه روابط تنگاتنگ گردشگری داشته باشد؟ به نظر می رسد برخی مسائل سیاسی و مواضع کلان کشوری بر این موضوع سایه افکنده است وگرنه تبریز و آذربایجان با توجه به اشتراکات زبانی، قومی و فرهنگی، بیشترین و بهترین ظرفیت دیپلماسی شهری و جذب گردشگر را در بین استانهای ایران داراست.
بدین ترتیب، برونرفت از وضعیت فعلی، نیازمند نگاهی نو و همتی همگانی است؛ نگاهی که تبریز و آذربایجان را نه فقط میراثدار گذشته، بلکه شهری زنده، خلاق، و الهامبخش در حال و آینده بداند و تنها در چنین شرایطی است که صدای واقعی این شهر شنیده خواهد شد، آنهم نه در قالب بروشورها و بنرهای رسمی، بلکه در خاطره زنده گردشگرانی که روایت تبریز را با مدیریت بهینه آژانسهای گردشگری تجربه کرده و به سایرین نیز منتقل نمایند.