به گزارش تریبون تبریز، در این جوابیه با تاکید بر جایگاه قانونی نظام مهندسی، آمده است: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان (مبحث ۱۵)، وظایف سازمان صرفاً به «کنترل نقشهها و نظارت بر اجرا» محدود میشود و صدور مجوز بهرهبرداری یا تأییدیه استاندارد آسانسورها بر عهده سازمان ملی استاندارد و شرکتهای بازرسی تأیید صلاحیتشده است.
سازمان نظام مهندسی علت اصلی بروز آسانسورهای غیر استاندارد را فعالیت افراد و شرکتهای فاقد صلاحیت، استفاده از قطعات غیراستاندارد و سرویسکاری غیر اصولی دانسته و تاکید کرده است که رفع این مشکلات نیازمند همکاری شهرداری، اداره کل استاندارد، اتحادیههای صنفی و سایر نهادهای نظارتی است.
در ادامه این جوابیه تصریح شده است که مهندسان ناظر در پروژههای ساختمانی موظفاند انطباق چاه آسانسور، موتورخانه و شرایط نصب را با ضوابط کنترل کنند و ارائه گواهی استاندارد از شرکتهای بازرسی، شرط صدور پایانکار ساختمان توسط شهرداری است؛ بنابراین هیچ ساختمانی بدون طی مراحل قانونی، مجوز بهرهبرداری آسانسور دریافت نمیکند.
این سازمان با رد ادعای کمکاری، بر ضرورت تعامل همه دستگاههای مسئول تأکید کرده و خاطرنشان ساخته است که انجمن صنایع همگن آسانسور و پلهبرقی نیز باید برای ارتقای کیفیت آسانسورها و نظارت دقیقتر برنامهریزی کند، چراکه وظیفه اصلی در این حوزه بر عهده اتحادیه و بازرسان آسانسور است.
در پایان این جوابیه آمده است: «انتظار بحق مردم بهرهمندی از آسانسورهای استاندارد و ایمن است و شایسته آن است که هر یک از دستگاههای مسئول به جای فرافکنی، وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند. سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی نیز در این مسیر آماده هرگونه همکاری است.»
وظیفه اصلی بر عهده اتحادیهها و بازرسان است
تریبون تبریز: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در پی انتشار گزارشی در پایگاه خبری نصرنیوز با عنوان «۵۰ هزار آسانسور غیر استاندارد در آذربایجان شرقی / نظام مهندسی کمترین همکاری را دارد» به این ادعا واکنش نشان داد و طی جوابیهای نکاتی را برای تنویر افکار عمومی اعلام کرد.
لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=34571
- ارسال توسط : esarbaz
- 7 بازدید
- بدون دیدگاه