مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی روز جمعه در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: مبلغ ریالی لازم برای اتمام هشت کیلومتر این مسیر برابر ۷۵۰ میلیارد مبلغ ریال است که برای اتمام کامل تبادل های ورودی و خروجی و کل کنار گذر ۱۲۰۰ میلیارد ریال لازم است .
سید احمد موسوی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی تجمیعی این طرح هشت کیلومتری برابر ۷۳ بوده ولی با احتساب تبادل ها ۵۸ درصد است.
ایلخچی پررفت آمدترین راه ارتباطی آذربایجان شرقی در این بازه زمانی مسیر تبریز- ایلخچی با ۱۹ میلیون و ۸۱۵ هزار تردد است.
قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شد که پس از چهار سال و با اتمام قرارداد، بعد از سه سال وقفه به پیمانکار بعدی سپرده شد که مدت پیمان آن ۱۵ ماه بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ادامه عملیات به پیمانکار جدید سپرده شد که به دنبال آن عملیات تولید و پخش آسفالت نیز از ۱۵مرداد امسال آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.
شهر ایلخچی به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلانشهر تبریز واقع شده است.
فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه خرابی آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر را اجتناب ناپذیر می کند.
شهر ایلخچی در مسیر تبریز – ارومیه قرار دارد و در واقع تردد خودروها در این مسیر در زمان حاضر از داخل شهر انجام می شود.
سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون تردد در این مسیر انجام شده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاههای مرتبط وارد تبریز شد.
وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.
وزیر راه شهرسازی و معاونان وی امروز همچنین در جلسه شورای کاهش تصادفات رانندگی و شورای مسکن استان شرکت میکنند و پس از آن احتمالا از ترمینال در دست ساخت شماره ۲ فرودگاه تبریز بازدید خواهند کرد.