به گزارش تریبون تبریز، در جلسه اخیر شورای شهر تبریز، موضوع واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی در چارچوب دستورالعمل بهرهبرداری وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت.
ضرورت واگذاری به بخش خصوصی
حسینزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی رانندگان گفت: هر رانندهای مشکلات خاص خود را دارد؛ درآمدها با هزینهها همخوانی ندارد و اگر حمایت صورت نگیرد، واگذاریها شکست خواهد خورد.
او تاکید کرد که هدف اصلی، ارتقاء کیفیت خدمات ناوگان است و برای تحقق آن، باید بخش خصوصی با حمایتهای لازم همراه شود.
چالشهای نظام یارانهای و کرایهها
“روح اله رشیدی” عضو شورای شهر تبریز، با اشاره به ناکارآمدی نظام یارانهای کنونی اظهار داشت: بهرهبرداران خصوصی با مشکلات متعدد مواجهاند. ما بهدنبال واگذاری هستیم، اما بدون اصلاح یارانهها این مسیر پایدار نخواهد بود.
وی به تجربه افزایش کرایه نقدی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت این اقدام باعث افزایش استفاده مردم از کارت بلیط شد.
انتقادات به نرخگذاری کرایهها
“محمد حسین زاده” مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی نیز با تاکید بر ضرورت بازنگری در نرخ کرایهها گفت: در سال گذشته قیمت کارت بلیط ۱۶ هزار تومان بود و امسال به ۳۵ هزار تومان رسیده، اما این نرخها هنوز برای پوشش هزینهها کافی نیست. اگر شورا از بخش خصوصی حمایت کند، آمادگی واگذاری این ۱۰۹ دستگاه را داریم.
او افزود: سال گذشته ۱۲۵ دستگاه از ناوگان خارج و به شهرهای همجوار منتقل شدند.
نارسایی خدمات در مناطق الحاقی
“داود امیرحقیان” به کمبود خدمات در مناطق الحاقی چون کرکج، مایان و خلجان اشاره کرد و گفت: این محلات جزو تبریز محسوب میشوند اما از نظر حملونقل عمومی دچار مشکلاند. باید مشکل رانندگان را حل کنیم تا رغبتی برای خدمتدهی داشته باشند.
وضعیت ناوگان و فشار بر مردم
“علی راستی” با انتقاد از فشار اقتصادی بر شهروندان گفت: افزایش قیمتها در همه حوزهها بیسروصدا اتفاق میافتد و مردم در تنگنا قرار دارند. حتی شهرداری هم در تهیه مصالح اولیه برای پروژهها دچار مشکل شدهاست.
حملونقل در اولویت است
هوشیار، شهردار تبریز با تأکید بر توجه ویژه شورای ششم به حوزه حملونقل گفت: تحول اساسی در حملونقل عمومی یکی از برنامههای محوری ماست. توسعه زیرساخت فیبر نوری، خرید ۶۰۰ دوربین جدید و اجرای فاز نخست خط ۲ مترو بخشی از این تلاشهاست.
او افزود: درآمد حاصل از فروش بلیط حتی ۱۰ درصد هزینههای نگهداری اتوبوسها را هم تأمین نمیکند. ما هم خرید و هم تحویل تجهیزات را انجام دادهایم و هنوز با ایدهآل فاصله داریم.
پیشنهاد واردات اتوبوس از منطقه آزاد
“اسماعیل چمنی” عضو دیگر شورا با بیان اینکه واردات اتوبوس از منطقه آزاد میتواند هزینهها را به یکسوم کاهش دهد گفت: اتوبوسهای فعلی بعد از چند ماه نیاز به تعمیر دارند؛ اما اگر از منطقه آزاد تهیه شوند، تا پنج سال بینیاز از تعمیر خواهند بود. این راهکار میتواند معضل ناوگان را حل کند.
او همچنین تأکید کرد که باید مشوقهای قویتری برای ترغیب مردم به استفاده از حملونقل عمومی ایجاد شود، حتی اگر به معنای ارائه خدمات رایگان باشد.
در پاسخ، هوشیار، شهردار تبریز عنوان کرد: استعلام کردهایم و مشخص شد واردات از منطقه آزاد از نظر قیمتی بهصرفه نیست، اما کیفیت بالاتری دارد. مجوزهای لازم از شهید رئیسی اخذ شد، ولی وزارت صنعت مجوز واردات نداد.
در پایان جلسه، اعضای شورا با اکثریت آراء، لایحه واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی را تصویب کردند. موضوعاتی نظیر ناکارآمدی نظام یارانه، پایین بودن نرخ کرایه، چالش مناطق حاشیهای، و ضرورت حمایتهای ساختاری، از محورهای اصلی بحث بود.
گزارش نصر می افزاید؛ با تصویب این لایحه، شهرداری مجاز به واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس مطابق با دستورالعملهای وزارت کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی شد؛ اقدامی که در صورت همراهی حمایتهای مالی و ساختاری، میتواند گام مؤثری در بهبود وضعیت حملونقل شهری تبریز باشد.