• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
4

لزوم پخش زنده و مستقیم جلسات شورای اسلامی شهر

  • کد خبر : 11668
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
لزوم پخش زنده و مستقیم جلسات شورای اسلامی شهر
تریبون تبریز: حق شهروندان است که همچون جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، جلسات و مذاکرات شوراهای اسلامی شهرها نیز به سبب تأثیر مستقیم تصمیمات بر زندگی مردم به صورت زنده و مستقیم از رادیو یا شبکه‌های تلویزیونی محلی پخش گردد.

خداوند با دمیدن روح خود بر انسان، او را اشرف مخلوقات و خلیفه خود بر روی زمین قرار داده و فرشتگان را همواره شایسته سجده بر وی دانسته است. از این رو، انسان به دلیل انسان بودنش و داشتن منطق و قدرت تعقل، سخن گفتن و حرکت به سوی کمال و رستگاری، دارای کرامت، حقوق و آزادی­هایی است که بدون تصور آنها، انسان بودن نیز غیر قابل تصور می­گردد.

لازمه فعال بودن قدرت تعقل در انسان، علم و آگاهی اوست و علم به معنای احاطه و آگاهی بر واقعیات جهان هستی است. پس شهروندان در جستجو، کسب، دسترسی، گردآوری ابزار و انتقال اطلاعات، اسناد و اخباری که دولت و دیگر نهادها و مقامات عمومی در اختیار و کنترل خود دارند، دارای حق و آزادی­هایی هستند که از آن به آزادی اطلاعات یاد می­شود.

مولای متقیان حضرت علی (ع) می­فرمایند: ” ما نحن حرکه الا و انت محتاج فیها المعرفه”

هیچ حرکتی نیست مگر تو در آن حرکت، نیازمند دانش و معرفت هستی

از این رو در جامعه شهروندان با کسب آزادانه علم، آگاهی و اطلاعات و پردازش و ساماندهی در اندیشه، به بیان عقاید، نظرات و انتقادات یا پیشنهادات خود پرداخته و موجبات حرکت، توسعه و رشد جوامع را مهیا می­سازند. آن چنان که کسب آزادانه اطلاعات باعث تبلور و فعال شدن سایر حقوق و آزادی­های شهروندی نظیر آزادی اندیشه، بیان عقیده، مطبوعات و… می­گردد.

در کشور ما و در اصول گوناگون قانون اساسی و قوانین مختلف عادی، آزادی اطلاعات و دسترسی به اطلاعات در زمینه قوانین، مقررات، ضوابط عمومی، اسناد و مکاتبات اداری عام الشمول پذیرفته شده است.

بند ۲ اصل سوم قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بالا بردن سطح

 آگاهی­های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه­های گروهی و سایر وسایل ارتباط جمعی مکلف نموده است.

همچنین اصل ۶۹ قانون اساسی نیز به علنی بودن مذاکرات مجلس شورای اسلامی تأکید داشته است.

بنابرین، حق شهروندان است که به اطلاعات عمومی موجود در موسسات عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی دسترسی داشته باشند و همه دستگاه­ها و نهادها موظف به انتشار مستمر اطلاعات غیر طبقه بندی شده و مورد نیاز جامعه می­باشند.

نظر به اینکه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به صورت زنده و مستقیم، از رادیو فرهنگ پخش می­شود و با توجه به علنی بودن جلسات و مذاکرات شوراهای اسلامی شهرها به استناد ماده ۱۵ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور نیز به طریق اولی و به سبب شاخصه ویژه این پارلمان محلی و تأثیر مستقیم تصمیمات آن بر زندگی مردم، نیز می­بایست به صورت زنده و مستقیم از رادیو یا شبکه­های محلی تلویزیونی پخش گردد تا مردم در جریان جلسات شورای شهر قرار گیرند.

رجاء واثق دارد با قرار گرفتن مردم در جریان امور، ضمن شفافیت کار شوراهای اسلامی شهر، بسیاری از فسادها و مشکلات شهری به خودی خود از بین رفته و فلسفه وجودی شوراهای اسلامی شهرها برای تحقق شعار حکومت مردم برمردم به وقوع بپیوندد. 

/مجتبی کامران چرندابی

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=11668
  • نویسنده : مجتی کامران چرندابی
  • ارسال توسط :
  • 42 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای لزوم پخش زنده و مستقیم جلسات شورای اسلامی شهر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.