معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز طرح غربالگری رانندگان پرخطر را گامی بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه های هنگفت به نظام سلامت دانست و یادآور شد: این طرح با هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی، پلیس راهنمایی و رانندگی و دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اجراست که همکاری رسانه ها برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
دکتر جواد احمدیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، شناسایی رانندگان پرخطر را عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناساسی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.
وی انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متاسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی های پرخطر است.
افزایش هشت درصدی تلفات حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی
احمدیان میانگین سنی تلفات ناشی از حوادث رانندگی را ۲۷ سال اعلام کرد که این موضوع هزینه های بسیار هنگفت و سرسام آوری را به نظام سلامت کشور وارد می کند و علاوه بر آن مشکلات منبعث از مسایل روحی و روانی برای خانوارها نیز بر حجم مشکلات می افزاید.
وی فوت سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران را آماری بسیار بالا توصیف و اضافه کرد: طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که بسیار تامل برانگیز و تاسف بار است.
احمدیان طرح غربالگری رانندگان پرخطر را بسیار مهم خواند و با تاکید بر همکاری رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی در این زمینه، یادآور شد: از رسانه ها انتظار داریم با حساسیت و جدیت خاصی به این موضوع مهم پرداخت کرده و اجازه ندهند تعداد قلیل از رانندگان پرخطر با بی احتیاطی خود زمینه ساز فوت و مصدومیت و معلولیت هموطنان شوند.
وی راه اندازی پویش های گوناگون برای آگاهی آحاد مردم از اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر از سوی رسانه های گروهی را خواستار شد و ادامه داد: هر چند دستگاه های مختلف اجرایی با این طرح همراهی دارند، اما باید توجه داشت که بدون پیوست فرهنگی و تعامل دقیق و فشرده با رسانه ها، اجرای موفق این طرح میسر نمی شود.
احمدیان بیماریابی را نخستین مسیر برای شناسایی رانندگان پرخطر عنوان و اضافه کرد: کسانی که با مشکلات جسمی و روانی و روحی و همچنین اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به رانندگی می کنند، جزو گروه های پرخطر به شمار می روند که در این رابطه کسانی که تکثر تخلفات رانندگی نیز دارند، جزو همین گروه به حساب می آیند.
وی با بیان اینکه ایمنی جاده ها و کیفیت فنی و ایمنی خودروها جزو شاخص های مهم اثرگذار در کاهش تصادفات رانندگی است، افزود: باید توجه داشت که رانندگی پرخطر با هر وسیله نقلیه و در هر معبری می تواند خطرساز شده و منجر به وقوع انواع تصادفات فوتی و جرحی شود.
احمدیان اعمال محدودیت در رانندگی و ابطال گواهی نامه های رانندگی را از جمله ابزارهای اجرایی طرح غربالگری رانندگان پر خطر بیان کرد که در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.
مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست خبری با اعلام اینکه این مرکز تنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است، گفت: امکانات و تجهیزات فنی و علمی مرکز و کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز نمونه ای در ایران ندارد که غربالگری رانندگان پر خطر با جدیدترین شیوه های علمی روز جهانی آنالیز و ارزیابی می شود.
دکتر همایون صادقی بازرگانی اجرای طرح غربالگری رانندگان پر خطر را برای کاهش تلفات رانندگی در کشور بسیار مهم و تعیین کننده برشمرد و یادآور شد: در صورت موفقیت این طرح، سایر شهرها و استان ها نیز به آن اضافه می شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر ایجاد و راه اندازی شود.
وی به تحقیقات انجام شده درباره تلفات سنگین رانندگی در جهان اشاره و اظهار کرد: مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان می دهد سنین ۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی را در بین تلفات حوادث رانندگی دارد که این آمار در ایران برای سنین پنج تا ۵۰ سال صدق می کند و در این سنین بیشترین علت مرگ، متعلق به حوادث رانندگی است.
صادقی بازرگانی با بیان اینکه تصادفات رانندگی در کل جهان رده هشتم فراوانی مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: این آمار در ایران رتبه سوم را دارد که بسیار تاسف بار و هشدار دهنده است.
وی به مصدومیت و مجروحیت سالانه تعداد ۴۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی اشاره و اعلام کرد: اما آمارهای واقعی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مصدوم با انواع معلولیت ها و نارسایی های شدید را نشان می دهد و برای کاهش این آمارهای وحشتناک باید تدابیر فوری اتخاذ شود که یکی از راهکارهای مهم در این رابطه غربالگری رانندگان پرخطر است.
صادقی بازرگانی با بیان اینکه تا ۲ سال پیش شاهد روند کاهشی در تعداد تلفات رانندگی در آذربایجان شرقی بودیم، ادامه داد: اما امسال روند افزایشی را داریم و طی ۶ ماهه اول سالجاری تعداد فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی ۱۵ درصد رشد داشته است.
وی گفت: از ابتدای اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در تبریز تاکنون تعداد ۱۷۸ نفر تحت معاینه قرار گرفته اند که این تعداد ۱۶ نفر دارای بیماری جسمی سکته مغزی، ۱۷ نفر سالم، هفت نفر اعتیاد و تعداد ۱۳۸ نفر نیز از طریق معرفی نهادهای مربوطه بوده اند.
صادقی بازرگانی میانگین سنی مراجعه کنندگان به کلینک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز را ۴۰ سال اعلام کرد که از مجموع مراجعان سه نفر زن بوده اند.
وی ارزیابی سلامت روانی، اختلالات شخصیتی، ارزیابی جسمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، سنجش زاویه دید، شبیه سازی رانندگی به صورت مجازی، ارزیابی ریسک رانندگی، ارزیابی عکس العمل مقابل خطرات آنی و بهره مندی از طب اورژانس را از جمله امکانات فنی مرکز سلامت و ایمنی ترافیک تبریز اعلام کرد.