به گزارش تریبون تبریز، «محمد عزیزیراد» مدیر کل روابط عمومی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه، روز روابط عمومی از چالش های این حوزه گفت.
با توجه به پویایی و تغییرات سریع فضای رسانهای و ارتباطی امروز، به نظر شما مهمترین چالشهای پیش روی فعالان روابط عمومی در تبریز چیست؟
حوزه روابط عمومی در دنیای امروز، با تغییرات جهانی مواجه است که در سطح ملی، این تغییرات تا حدودی در کشور ما خود را نشان داده ولی متاسفانه ساختاری به نام روابط عمومی در نهاد های استان ها و شهرستان ها از جمله آذربایجان شرقی و تبریز، حلقه ای مفقوده است که چالش اساسی فعالان این عرصه محسوب می شود و تا زمانی که فعال روابط عمومی در نهاد ها را، بلندگوی تبلیغاتی صرف ببینند که منافع مدیران سازمان ها را به سرنا می کشند، منافع واقعی سازمان ها تامین نخواهند شد و تنظیم درست ارتباطات درون و بیرون سازمانی اتفاق نخواهد افتاد.
راهکار های برون رفت از این چالش را چطور تبیین می کنید؟
اولین راهکار برای خروج از این رکود، آگاهی داشتن و شناخت جایگاه و اهمیت روابط عمومی در سازمان هاست و دوم، بازتعریف این حوزه در چارت سازمانی نهاد ها و شرکت های استان است.
تبریز به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی، دارای ظرفیتهای ویژهای برای توسعه روابط عمومی فرهنگی است. به نظر شما چگونه میتوان از این ظرفیتها به بهترین شکل بهرهبرداری کرد؟
روابط عمومی فرهنگی در تبریز باید از نقش تبلیغاتی صرف خارج و به عنوان نهادی راهبردی و فرهنگی در ساختار سازمانها بازتعریف شود. استفاده از ظرفیتهای بومی، بهرهگیری از رسانههای دیجیتال و فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، و تعامل خلاقانه با مردم از راهکارهای اصلی برای تقویت این حوزه هستند. موفقیت در این عرصه نیازمند نگاه تخصصی، صداقت، و توانمندی در روایت فرهنگی است.
با توجه به اهمیت شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال، نقش آنها را در فعالیتهای روابط عمومی امروز چگونه ارزیابی میکنید و چه راهکارهایی برای استفاده موثر از آنها پیشنهاد میکنید؟
امروزه جبر تکنولوژی، این حوزه را به سازگاری با خود و فاصله گرفتن از فضای سنتی وا می دارد. لذا باید این فضای سنتی در عرصه روابط عمومی بازنگری شود و با بهره گیری از هوش مصنوعی به صورت کاربردی، فناوری های جدید را به کار گیرند. البته همه این ها مشروط به این است که مدیران نهاد ها این عرصه را باور و فضای مانور تکنولوژیک را برای فعالان روابط عمومی ایجاد کنند.
به نظر شما یک فعال روابط عمومی موفق در تبریز، علاوه بر دانش و مهارتهای تخصصی، به چه ویژگیهای فردی و اخلاقی نیاز دارد؟
اخلاق حرفه ای برای هر صنفی تعریف شده است و در عرصه روابط عمومی هم این اخلاق حرفه ای در قالب مانیفستی تنظیم شده و با اصول و فنون مشخصی قابل پرداخت است. یکی از ضرورت های این عرصه، مجهز بودن به علم این رشته است و تخصص از الزامات موفقیت در دنیای امروز است. همچنین صداقت در مسیر تحقق اهداف درون و بیرون سازمان ها، ضرورت اخلاقی دیگر فعال روابط عمومی است. در تعریفی دوباره، ضرورت استفاده از فناوری های روز و کاربرد هوش مصنوعی هم از ویژگی های حرفه ای یک فعال روابط عمومی است.
با توجه به تجربیات خود، چه توصیهای برای جوانان علاقهمند به فعالیت در حوزه روابط عمومی در تبریز دارید و چگونه میتوانند خود را برای ورود به این عرصه آماده کنند؟
معتقدم علاقه مندان به این حوزه، باید در درجه اول برای کسب علم و دانش و تخصص به دانشگاه ها و مراکز آموزشی رجوع کند و در درجه دوم، برای ارتقای تجربه زیسته خود در این عرصه، کارآموزی کنند.
گفتنی است «محمد عزیزی راد» متولد سال ۱۳۵۴ در مرند، پس از اتمام تحصیلات خود در تبریز و فارغالتحصیلی از دبیرستان فردوسی، راهی تهران شد و در سال ۱۳۷۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته مترجمی زبان آلمانی از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۸۲ با مدرک کارشناسی ارشد روزنامهنگاری، این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.
فعالیت حرفهای عزیزی راد از سال ۱۳۷۹ با خبرگزاری ایسنا در تهران آغاز شد و در سال ۱۳۸۲ به جمع خانواده خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) پیوست.
او از سال ۱۳۸۹ به مدت چهار سال، سکان هدایت دفتر منطقهای ایرنا در شرق اروپا و روسیه را در دست گرفت و پس از بازگشت از مسکو، هفت سال ریاست ایرنا مرکز آذربایجان شرقی را عهدهدار بود.
عزیزی راد در سال ۱۳۸۹ به عنوان پژوهشگر برتر آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگ برگزیده شد و در طول سالها، دبیری علمی همایشها و جشنوارههای مطبوعاتی متعددی را بر عهده داشت. او همچنین در سال ۱۳۹۵ با همکاری جمعی از فرهنگیان تبریز، کتابی به مناسبت صدمین سال تاسیس دبیرستان فردوسی به رشته تحریر درآورد.
عزیزی راد در طول دو دهه گذشته، همواره در عرصه پژوهش تاریخ مطبوعات آذربایجان فعال بوده و حاصل این تلاشها، انتشار سه جلد کتاب با عناوین «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول»، «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه دوم» و «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در دوره رضاخان» است. جلد چهارم این مجموعه ده جلدی با عنوان «مطبوعات آذربایجان از آغاز تا مشروطه» نیز در دست انتشار است. «شاهزاده دانشمند؛ زندگی و زمانه یحیی آرین پور» و «در مظلومیت میرزا تقی خان رفعت؛ بنیانگذار تجدد ادبی در ایران» از دیگر آثار در دست چاپ او در حوزه پژوهشهای تاریخ مطبوعات آذربایجان به شمار میروند.
عزیزی راد در طول بیست سال گذشته، نقش موثری در آموزش روزنامهنگاری و تربیت شاگردان بسیاری در این حوزه داشته است.