به گزارش تریبون تبریز، با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در حوزه رباتیک و نقش روزافزون آن در صنایع مختلف، مصاحبهای با تیم رباتیک دانش آموزاندختر فرزانگان و “شیخ احمدی”، سرمربی تیم و طهماسبی پور”، مربی تیم مسابقات رباتیک دانشآموزان دختر، که در دفتر تحریره نصر حضور یافته بودند، ترتیب داده شده تا اهمیت رباتیک در پیشرفت کشور، چالشهای موجود و راهکارهای توسعه این حوزه بررسی شود.
گامی بزرگ برای آینده صنعت ایران
“شیخ احمدی”، با اشاره به موفقیتهای چشمگیر تیم رباتیک دختران در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: رباتیک بازوی قدرتمند صنایع است و معتقدم در آیندهای نزدیک، رباتها جایگزین بسیاری از مشاغل انسانی خواهند شد.
وی افزود: یکی از چالش های مهم در این راه، رشته تحصیلی مشخص برای رباتیک در دانشگاههای کشور است.
شیخ احمدی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر فعالیتها در حوزه رباتیک به برنامهنویسی محدود شده و نیاز به ایجاد یک دیدگاه آکادمیک جامع نسبت به این علم به شدت احساس میشود.
وی تأکید کرد: ایجاد فرصتهای مناسب برای رشد علم رباتیک در دانشگاهها و مراکز رشد، میتواند به پیشرفت همه جانبه کشور، به ویژه در حوزه صنعت، کمک شایانی میکند.
سرمربی تیم رباتیک دختران اظهار کرد: اگر ایران بخواهد در عرصه رباتیک پیشرو باشد، باید از حالت مصرفکننده خارج شده و به سمت تولید محصولات رباتیک حرکت کند.
وی با اشاره به کاربرد روزافزون رباتها در حوزه پزشکی به ویژه در انجام عملهای جراحی، تصریح کرد و گفت: تصویری روشن از آیندهای دارم که در آن انسانها به عنوان مدیران و رباتها به عنوان کارگران ایفای نقش خواهند کرد.
شکستن انحصار تهران در رباتیک؛ درخشش تیم دختران تبریزی در مسابقات جهانی
“مسعود طهماسبی فرد”، مربی تیم رباتیک دانشآموزان دختر تبریز که موفق به کسب رتبه دوم مسابقات جهانی رباتیک شدهاند، با اشاره به سابقه یکسالهی فعالیت تیم و کسب رتبه دوم در اولین دوره مسابقات ایران اپن، به موفقیتهای چشمگیر این تیم در مدت زمان کوتاه اظهار کرد و گفت: چهار نفر از اعضای این تیم در مسابقات جهانی و کسب رتبه دوم تیم زیر ۱۸ سال آذربایجان شرقی در مسابقات هلند حضور داشتند.
وی به بررسی دلایل موفقیت این تیم و چالشهای پیش روی حوزه رباتیک در کشور خاطرنشان کرد و گفت: مشکلات اصلی در حوزه رباتیک، وجود خلا بین آموزشهای مدرسهای و دانشگاهی است. لذا جهت آبادانی و پیشرفت کشور باید آمادهسازی ذهن دانشآموزان برای پر کردن این خلا در دانشگاهها مورد اهم مسئولین قرال گیرد.
وی به شکسته شدن انحصار تیمهای تهرانی در مسابقات جهانی رباتیک اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته اغلب تیمهای ایرانی شرکتکننده در مسابقات جهانی از تهران بودند، اما امسال شاهد حضور موفق تیمهایی از استانهای دیگر، از جمله تیم اول استانهای شمالی و تیم دوم آذربایجان شرقی بودیم.
طهماسبی فرد به نقش مهم تبیین فرهنگ دانش همراه با تجربه در جامعه اشاره کرد و گفت: با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به افرادی که علاوه بر دانش نظری، تجربه عملی نیز داشته باشند، بیش از پیش احساس میشود.
مربی تیم رباتیک دانش آموزان دختر تبریزی ابراز کرد: مهم ترین دستاورد دانشآموزان شرکتکننده در مسابقات رباتیک، کسب دید و فکر مهندسی است که به آنها کمک میکند تا در آینده بتوانند مسائل بزرگتری را حل کنند.
کمبود حمایت؛ مانع بزرگی در راه پیشرفت رباتیک در ایران/ مهاجرت نخبگان، تهدیدی جدی برای آینده رباتیک کشور
“کیمیا منفرد”، یکی از اعضای تیم رباتیک دانشآموزی تبریز که موفق به کسب رتبه دوم مسابقات جهانی رباتیک شده است، در گفت و گو با خبرنگار نصر به بررسی چگونگی شکلگیری این تیم و چالشهای پیش رویشان اشاره کرد و گفت: مشکلات و موانعی ریز ودرشتی در مسیر آمادهسازی برای مسابقات با آنها روبرو شده بودیم که مارا بسیار دلسرد کرده است.
وی به شروع فعالیت تیم در تیرماه سال گذشته خاطرنشان کرد و افزود: تیرماه سال ۱۴۰۲ توسط سرمربی تیم رباتیک، ابتدا با طراحی برد و سپس طراحی بدنه ربات و کدنویسی و با هدف شرکت در مسابقات ایران اپن این راه را آغاز کردیم.
منفرد از مراحل طراحی و ساخت رباتهای فوتبالیست که قادر به حرکت بدون کنترل از راه دور بودند، اشاره کرد و گفت: ما ربات های فوتبالیست درست کردیم که بدون کنترل از دور توسط سنسورهای مادون قرمز حرکت میکردند.
وی ادامه داد: بخشهای مکانیکی، الکترونیکی و برنامهنویسی از اجزای اصلی این رباتها هستند.
منفرد گفت: یکی از مهمترین نکاتی که برای ما بسیار حائز اهمیت است، نبود حمایتهای مادی و معنوی از تیم بود که باعث شد برخی از اعضای تیم از ادامه فعالیت منصرف شوند و در نهایت تیم شش نفره ما به چهار نفر کاهش یابد.
وی مهاجرت نخبگان و دانشمندان حوزه برنامهنویسی و آیتی را یکی دیگر از مشکلات اساسی در پیشرفت رباتیک در ایران دانست و افزود: این موضوع تهدیدی جدی برای آینده این حوزه است.