• امروز : چهارشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 24 September - 2025
0

خیابان‌ها مشکل ندارند، رفتار مردم و ضعف مدیریت ترافیک بحران ایجاد کرده است

  • کد خبر : 35318
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۷
خیابان‌ها مشکل ندارند، رفتار مردم و ضعف مدیریت ترافیک بحران ایجاد کرده است
تریبون تبریز: مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز،در خصوص بحران ترافیک کلانشهر تبریز گفت: مشکل اصلی این نیست که خیابان کم داریم یا معبرها طراحی خوبی ندارند، بلکه سال‌هاست ضعف آموزش، نبود فرهنگ‌سازی و بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف، مردم را پشت فرمان به رفتار فردی سوق داده است.

به گزارش تریبون تبریز، «محبوب عبدالله‌پور»، مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز، درباره ریشه‌های بحران ترافیک در کلانشهر تبریز، اظهار داشت: مشکل اصلی این نیست که خیابان کم داریم یا معبرها طراحی خوبی ندارند. سال‌هاست درگیر ضعف آموزش مستمر، نبود فرهنگ‌سازی و بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: وقتی رانندگی به جای یک کار اجتماعی، فردی تلقی می‌شود، نتیجه‌اش هرج‌ومرج و قفل‌شدن معابر است. قوانین بالادستی و صدور مجوزها بدون عارضه‌سنجی ترافیکی، خودش یک زنجیره معضل ایجاد کرده است. ساختمان‌هایی ساخته می‌شود بدون پارکینگ کافی، کاربری‌هایی تغییر داده می‌شوند بدون توجه به ظرفیت خیابان‌ها و … از مدارس غیرانتفاعی گرفته تا مطب‌ها و مجتمع‌های تجاری، هیچ‌کس قبل از صدور مجوز تأثیرشان بر ترافیک را نمی‌سنجد.

وی ادامه داد: باراندازهایی که در گذشته می‌توانستند بخشی از بار ترافیکی را بگیرند، تبدیل به مراکز تجاری شده اند و حالا وانت‌بارها و دست‌فروشان به قلب معابر آمده‌اند. طبیعی است که خیابان‌ها قفل شوند. ادارات هم پارکینگ‌هایشان را برای کارکنان نگه داشته‌اند و مردم مجبورند در خیابان پارک کنند.

عبدالله‌پور با انتقاد از وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: هر روز خودرو شخصی شماره‌گذاری می‌شود بدون اینکه پارکینگی برایش وجود داشته باشد و در عوض اتوبوس تولید نمی‌شود و خطوط BRT و مترو توسعه پیدا نکرده‌اند. اگر می‌خواهیم مردم از خودرو شخصی دست بکشند، باید حمل‌ونقل عمومی قوی و یکپارچه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قیمت پایین بنزین و جریمه‌های رانندگی هم مزید بر علت است. وقتی هزینه استفاده از خودرو شخصی پایین است و جریمه‌ها بازدارنده نیستند، طبیعی است که شهروند ترجیح دهد پشت فرمان خودش باشد.

وی با گلایه از کم‌کاری دستگاه‌های آموزشی افزود: چرا در مدارس درس ترافیک تدریس نمی‌شود؟ چرا صداوسیما فرهنگ‌سازی مستمر نمی‌کند؟ چرا نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها مطالبه‌گر نیستند؟ واقعیت این است که هیچ نهادی کار خودش را درست انجام نداده است. 

عبدالله‌پور ادامه داد: نبود دانشکده‌های حمل‌ونقل و ترافیک باعث شده مدیریت شهری وابسته به مشاوران غیربومی باشد. وقتی متخصص بومی نداریم، طبیعی است تصمیم‌ها با واقعیت‌های محلی فاصله داشته باشد.

وی تأکید کرد: برای ایجاد تغییر واقعی، باید مطالعات جامع حمل‌ونقل را اجرا کنیم، باراندازهای جدید در محدوده بازار احداث کنیم، قوانین ترافیک‌زا را اصلاح کنیم، ناوگان عمومی را توسعه دهیم و روی فرهنگ‌سازی مستمر کار کنیم. بدون این اقدامات، هیچ اصلاح هندسی و هیچ دوربرگردانی، معجزه نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=35318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.