به گزارش تریبون تبریز، شهر ایلخچی در ۲۰ کیلومتری شهر تبریز است که به عنوان شاهراه اصلی اتصال به تبریز میباشد؛ شهر ایلخچی به علت اینکه محل اتصال شرق به غرب است از اینرو روزانه بیش از ۱۲۰ هزار خودرو از آنجا تردد میکنند و این نیز موجب ایجاد مشکلات فراوان اعم از ترافیک سنگین و تصادفات جادهای شده است.
پروژه کنارگذر ایلخچی یکی از مهمترین پروژه راهسازی استان است زیرا این مسیر هر سال شاهد تردد ۲۰ میلیون خودرو است اما این پروژه ۱۵ سالی بود که راکد مانده بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تزریق اعتبارات این پروژه جان دیگر به خود گرفت.
در هشتمین دوره از تور راویان پیشرفت، قرعه به نام این کنارگذر افتاد تا بازدیدی از آخرین وضعیت این پروژه داشته و راوی آن باشیم.
علی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در تشریح آخرین وضعیت این پروژه اظهار کرد: این پروژه در ابتدا ۱۱ کیلومتر بود که با مهندسی ارزشی صورت گرفته به ۸ کیلومتر به صورت رفت و برگشتی کاهش یافت.
وی با بیان اینکه این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان بار مالی داشته است، گفت: مبادی ورودی و خروجی جزو پیمان این پروژه نیست و باید در پروژههای جداگانه انجام گیرند و همچنین به علت نقطه اتصال با لوله انتقال آب از زرینه رود به تبریز باید یک فکر مهندسی هم برای این موضوع بکنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این پروژه تملک اراضی بود که آن نیز در حال اتمام است و تقریبا تمام مالکان مصالحه شده است.
وی افزود: بنده نگران آسفالتریزی این پروژه هستم که به خاطر فصل سرما به تعویق خواهد افتاد اما طبق قول پیمانکار این پروژه تا پایان بهمن ماه به اتمام رسیده و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
ذاکری بیان داشت: این پروژه از چند جهت از اهمیت ویژه برخوردار است که اصلیترین آن کاهش ترافیک است که این امر موجب نارضایتی اهالی شهر ایلخچی شده بود.
وی گفت: قطعا با ایجاد این کنارگذر هم بار ترافیکی کاهش خواهد یافت و هم میزان تصادفات جادهای کاهش مییابد و البته زمان سفر هم کاهش چند دقیقهای را خواهد داشت.
ذاکری یادآور شد: این پروژه در دور اول سفر ریاست جمهور به پروژه اولویتدار تبدیل شد و اعتباراتی برای آن تخصیص یافت. وی اضافه کرد: پروژه کنارگذر ایلخچی در دو فاز است که فاز اول تا پایان بهمن ماه و فاز دوم تا هفته دولت سال آینده مورد بهرهبرداری خواهد رسید.
وی گفت: پروژه کنارگذر ایلخچی یک پروژه مهم جهت کاهش بارترافیکی و کاهش تصادفات است و هیچگونه عوارضی در آن وجود نخواهد داشت.
ذاکری فاز دوم طرح فوق را مربوط به ۲ طرح تبادل در ورودی و خروجی عنوان و اظهار کرد: این ۲ طرخ نیز با تملک اراضی واقع در محل های مربوطه با استفاده از ماده ۹ قانون وزارت راه و شهرسازی به دستور وزیر و اخذ حکم از دادستانی که تا یک هفته آینده نهایی می شود، تملک خواهد شد و بر همین مبنا دستور اجرای فاز دوم نیز در سریعترین زمان به پیمانکار ابلاغ می شود تا خللی در روند زیر بار ترافیک رفتن طرح به وجود نیاید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نزدیکی به حریم خط انتقال آب زرینه رود را یکی از مشکلات قطعه دوم کنارگذر ایلخچی بیان کرد و ادامه داد: این مشکل نیز با برگزاری جلسه مشترک با مدیران آب منطقه ای استان قابل رفع است.
وی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل کنارگذر ایلخجی را هفت هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ در پروژه هزینه شده است.
ذاکری مدت قرارداد قطعه اول کنارگذر ایلخچی را ۳۶ ماهه اعلام کرد که تاکنون ۱۴ ماه آن طی شده است و در مجموع ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته این قرارداد مربوط به سومین پیمانکار است.
وی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل کنارگذر ایلخجی را هفت هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ در پروژه هزینه شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارزش و اهمیت اجرای این پروژه ، گفت: محور آذرشهر – تبریزیکی از محورهای مهم ،تاثیرگذار و پرترافیک استان و بلکه کشور است که اجرا و اتمام این طرح می تواند در کاهش هزینه ها، ترافیک و نیز صرفه جوئی در مصرف انرژی را در پی داشته باشد.
ذاکری یادآور شد: تردد سالانه بیش از ۱۱۰ هزار خودروی سبک و سنگین در محور آذرشهر- تبریز این جاده را به ۲۰ جاده پرترافیک کشور تبدیل کرده است که بر همین اساس اجرای کنارگذر ایلخچی در ردیف اولویت های اصلی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.