به گزارش تریبون تبریز چند سالی است که حرف از یک تونل در تبریز در میان است آن هم تونل معمولی نه، بلکه تونلی به نام انرژی!
برنامه اصلی این تونل تجمیع خدمات برق، مخابرات و آب است تا علاوه بر اینکه تیر برق و سیمهای آویزان از کنار گوشه شهر جمع میشود، میتواند تامین.کننده قوی برق مرکز شهر هم باشد، چراکه ازدیاد جمعیت و افزایش ساخت و ساز و طبقات شهری همچنین ایجاد متروی شهری منجر به افزایش مصرف برق شده است که برای رفع این میزان نیاز به تونل انرژی است.
به مناسبت روز خبرنگار، شرکت برق منطقهای آذربایجان، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانشرقی، شرکت توزیع نیروی برق تبریز بازدید رسانهای از آخرین وضعیت این تونل انرژی به طول ۴ کیلومتر برگزار کردند.
پروژه اول: تونل انرژی از ورودیه خیابان ایدهلو
این تونل در عمق ۱۲ متری زیر زمین قرار دارد، تونل انرژی در ایستگاه ایدهلو چندین ورودیه دارد که ما توسط جرثقیل از طریق یک ورودیه وارد این تونل شدیم.
تونل انرژی از ایدهلو قرار است به پارکینگ شماره یک کوه عینالی تبریز برسد که به علت برخی مشکلات اعم از مشکل اختلال در فاضلاب، ریزش و غیره کمی روند کند به خود گرفته است، چراکه بنا به گفته مجری پروژه برای انحراف فاضلاب، رفع رسوبات فاضلاب در مسیر و بتنریزی در مسیر ریزشی باید تمهیداتی اندیشیده میشد که این راهکارها همگی زمانبر و هزینهبر بودهاند.
از یک مسیری به بعد، مجری پروژه اجازه حرکت نداد، چراکه مسیر دچار ریزش شده بود و برای جلوگیری از ریزش، اقدام به بتنریزی کرده بودند.
منصور راحیمی، مجری پروژههای خطوط انتقال برق منطقهای آذربایجان در توضیح تکمیلی پروژه اظهار کرد: این پروژه در حدود سه هزار و ۸۰۰ متر نزدیک به ۴ کیلومتر است، که از مسیر ایدهلو فقط ۱۵ متر باقیمانده است.
وی ادامه داد: میزان پیشرفت روزانه در این تونل ۲۴ سانتیمتر است و این پروژه به صورت دستی و یا بابکت حفاری شده است و به علت رسوبات چندین ساله فاضلاب، فروریزش روند جلو رفت آهسته است.
مجری این پروژه با بیان اینکه اخیرا در همین مسیر ۴۰ تن از فضولات انسانی رسوب شده، توسط کارگران جمعآوری شد، افزود: در واقع کار در این پروژه یک جهاد محسوب میشود که با همه سختیها هر روز در حال پیشرفت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنیبر اینکه هزینه این پروژه چقدر است و چند درصد از هزینه توسط بانک جهانی تامین شده است، گفت: بانک جهانی اسلام، وامی برای این پروژه اختصاص دادند که همان موقع با این وام، کابلهای تونل انرژی خریداری شد و به عبارتی ما در این موضوع برنده هستیم، چراکه اگر همان موقع کابلها خریداری نمیشد، الآن با قیمتهای بالایی مجبور به خرید کابل بودیم. پیشبینی میشود تا این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته باشد که تاکنون ۱۷۰ میلیارد هزینه شده است.
پروژه دوم: ایستگاه خط کابلی ۱۳۲ گلستان به خاقانی
این پروژه در محدوده باغ گلستان قرار دارد و جزء سه پروژه انتقالی به روش حفاری جهتدار در کشور است. منصور راحیمی، مجری پروژههای نیروی برق آذربایجان در این پروژه بیان داشت: مرکز شهر تبریز در سال ۱۳۶۳، توسط یک خط کابلی تغذیه میشد، ولی با توجه به اینکه هر تجهیزات یک عمر مفید دارند که معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، از اینرو این خط نیازمند به بازسازی داشت.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸، خط کابلی امامیه به مارالان شروع شد و در عرض ۶ ماه به اتمام رسید، متذکر شد: افزایش مصرف با روند ساخت و ساز و ایجاد مترو، تبدیل مغازهها به پاساژ و تبدیل خانههای یک طبقه به چند طبقه و افزایش لوازم رفاهی این لزوم را ایجاد کرد تا بازسازی خط کابلی گلستان به خاقانی شروع شود.
راحیمی ادامه داد: با توجه به حجم ترافیک در این مسیر روش حفاری روباز جوابگو نبود و احتمال ترافیک را افزایش میداد، از اینرو به روش حفاری افقی جهتدار این پروژه شروع شد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه در پیک بار سال بعد با اتصال به شبکه ستارخان و سپس رینگ تبریز بحران فشار برقی در مرکز شهر را حل خواهد کرد.
پروژه سوم: تونل انرژی از ورودیه خاقانی
ایستگاه ورودی تونل انرژی در خیابان خاقانی واقع در شرکت برق سابق قرار دارد که کارهای اجرایی آن تمام شده است و دورتا دور تونل بتنریزی انجام گرفته است.
برای ورود به این تونل پلههای مارپیچ فلزی تا عمق ۱۲ متری را پایین رفتیم؛ تنها نواقص این پروژه که به چشم میخورد، روشنایی بود.
منصور راحیمی در این خصوص یادآور شد: تونل انرژی در راستای تامین مطئمن برق شهر تبریز طراحی شده است، چراکه افزایش مصرف با توجه به ازدیاد جمعیت و ساخت و ساز ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه خرید کابل در سال ۹۳ انجام شده است، گفت: آن زمان ۴۰۰ میلیارد تومان از بابت کابلها پرداخت شده است و تاکنون برای خود پروژه نیز ۱۷۰ میلیارد هزینهکرد شده است.
مجری پروژههای برق آذربایجان تصریح کرد: این تونل ۴ مدار با خط ۱۳۴ دارد که مناطق ایدهلو از این تونل تغذیه خواهد شد، چراکه در آن مناطق ایستگاه برقی نداشتیم.
وی گفت: در زیر زمین نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد زیرا احتمال هرگونه مشکلات وجود دارد ولی طبق پیش بینی پروژه تا پایان سال عملیات حفاری و تحکیم تمام خواهد شد و در دهه فجر سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری خواهد رسید.
راحیمی ادامه داد: کل تونل سه هزار و ۸۰۰ متر است که از آن فقط ۱۵ متر باقیمانده است، از تحکیم دائم نیز ۶۰۰ متر باقی مانده است. روشنایی، سیستم خبری آتش و سرقت نیز برای این تونل طراحی شده است.
اولین تونل برقی آذربایجانشرقی که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است طول آن چهار کیلومتر و قطر آن سه و نیم متر است و با بهرهبرداری از این طرح برق تبریز به شکلی ایمن تامین خواهد شد.
تامین انرژی پایدار برق که امروزه از آن به عنوان یکی از ضروریترین نیازهای کلانشهرها یاد میشود از چنان اهمیتی برخوردار است که میتوان آثار مثبت آن در موارد متعدد از تامین انرژی برق برای مصارف خانگی گرفته تا تامین برق صنایع و کارخانهها جستجو کرد.
تونل برق خیابان ایدهلو، اولین تونل برقی آذربایجانشرقی است که طول آن چهار کیلومتر و قطر آن سه و نیم متر است و با بهرهبرداری از این طرح، برق تبریز به شکلی ایمن تامین خواهد شد.