هراتی، دبیرجشنواره قصه گویی نهال امید پیش از ظهر امروز در اختتامیه دومین دو سالانه قصهگویی نهال امید به میزبانی منطقه آزاد ارس اظهار کرد: در تبیین اهمیت کار موضوع قصهگویی بهتر است به بیانات رهبری توجه کرد زیرا ایشان فرمودند برای جذب کودکان و نوجوانان هر چه در توان دارید را جذب کند و همچنین ایشان فرمودند که هر کسی ایران و انقلاب را دوست داردف باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کند.
وی افزود: گام نهادن در مسیر کودک از طریق هنر و فرهنگ، میتواند با ابزارهای مختلفی صورت گیرد که کتاب و قصهگویی جزویی از این ابزارهاست.
دبیر جشنواره قصه گویی نهال امید گفت:در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ قصه وجود دارد، این نشان دهنده این است که خداوند هم برای بیان تاریخ، از قصه استفاده کرده است.
وی با بیان اینکه بیان وقایع اهل بیت (ع) در قالب قصه و قصهگویی خود گواه بر اهمیت این موضوع است، گفت: قصهگویی یک هنر خوبی است و نشان میدهد، وحدت و همکاری لازمه پیروزی و پلیدی است.
هراتی با بیان اینکه برای داشتن ملتی سربلند باید با یکدیگر همدل بود، خاطرنشان کرد: قصهگویی در شرق کلام محور و در غرب حرکت محور و نمایشی است.
دبیر جشنواره قصه گویی نهال امید ابراز کرد: دومین دوسالانه قصهگویی با حفظ پاسداشت ادبیات شفاهی، ایجاد انگیزه، شناسایی استعدادها و با شعار “قصه خوب، نسل خوب” برگزار در موضوعات مختلف جامعه و شعار سال برگزار شد.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: تفاوتی که در قصهگویی شرق و غرب وجود دارد این است که قصهگویی در شرق بیشتر حکیمانه است، اما در غرب بیشتر جنبه سرگرمی دارد، همچنین قصهگویان شرقی بیشتر کلام محورند و قصهگویان غربی حرکت محور و غالبا قصهگوییهایشان نمایشی است.
وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره قصهگویی نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: این جشنواره با هدف حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی، ایجاد رقابت سالم و سازنده و انگیزش میان کتابداران، تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانهها، شناسایی استعدادها و بهرهمندی از توانمندی مختلف در کتابخانههای عمومی و … با شعار این دوره جشنواره «قصه خوب؛ نسل خوب»در موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) به عنوان موضوعات محوری برگزار شد. ضمن اینکه تمامی محورهای فوق با رویکرد انگیزشی، امیدآفرینی، هویت بخشی و توجه به معنویت و اخلاق تعیین شده بود. در این جشنواره محدودیتی برای علاقمندان و گروههای شرکت کننده قائل نبودیم. کتابداران علاقمند نهاد کتابخانههای عمومی کشور (نهادی و مشارکتی)، کتابداران علاقمند سایر دستگاههای همکار، مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی و … اقشاری بودند که امکان شرکت در جشنواره را داشتند.
هراتی در ادامه با مقایسه آمار جشنواره و وجه تمایز آن با دوره قبلی اشاره تصریح کرد: تعداد شرکتکنندگان در مرحله شناسایی(بارگذاری در سایت) ۵۳۹۲ نفر (قصهگویی دیجیتال: ۲۸۸۳، قصهگویی صحنهای ۲۵۰۹) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۱۶۲۳ نفر به مرحله استانی راه یافتند. تعداد شرکتکنندگان در مرحله مقدماتی(استانی) ۱۶۲۳ نفر (قصهگویی دیجیتال: ۸۱۷، قصهگویی صحنهای ۸۰۶) مورد ارزیابی قرار گرفتند از این تعداد ۳۳۶ نفر( هر استان ۱۲ نفر(۶ نفر صحنه ای و ۶ نفر دیجیتال) به مرحله منطقهای راه یافتند. تعداد شرکتکنندگان در مرحله منطقهای(۸ منطقه با محوریت استان های تهران، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، همدان،خوزستان، خراسان رضوی و یزد) ۳۲۶ نفر (قصهگویی دیجیتال: ۱۶۴، قصهگویی صحنهای ۱۷۲) بوده که از این تعداد ۹۶ نفر(۴۸ نفر دیجیتال، ۴۸ قصه گویی صحنهای) به مرحله ملی راه یافتند. همچنین میزان شرکتکنندگان نسبت به دوره قبل با اختلاف بیش از ۳۶۰۰ نفر (درصد رشد ۲۲۰ درصدی) است.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: ارزیابی ما از روند برگزاری جشنوارههای مناطق و ملی آن است که این اشتیاق، علاقه و مشارکت همکاران؛ حرکت خوبی است و نتایج و برکات خوبی دارد. از همه عزیزان تقاضا دارم این شور و اشتیاق به این جلسه متوقف نشود و همکاران فخیم خود را مسئول بدانند، تجارب خود را به همکاران استانی خود منتقل کنند و با انگیزهای بیش از پیش، با جذب مخاطب کودک و نوجوان؛ کلام بلیغ و فصیح خود را در شریان حیاتی کودکان جاری سازند و فرهنگ غنی کتابخوانی را میان این قشر ترویج نمایند. همچنین به انتخاب قصهها توجه نمایند. قصه هایی که سبک زندگی ایرانی – اسلامی درکودکان و نوجوانان ما ترویچ کند، قصههایی که مفاهیم ایمانی و اخلاقی را منتقل کند، قصههایی که از فرزندانمان، انسان های سالم بسازد و صفات عالی، آزاداندیشی، شجاعت، بخشندگی را در آینده سازانمان بپروراند.
هراتی با تاکید براینکه چنین جشنوارههایی توسط سایر نهادهای همکار هم برگزار می شود گفت: ما معتقدیم که این جشنوارهها هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد و آنقدر جمعیت کودک و نوجوان ما وسیع و آنقدر جای کار در این حوزه وجود دارد که این کنار هم بودن ها باعث افزایش توانایی و توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد. شبکه مویرگی نهاد تا سطح روستاها و وجود بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی و قریب به ۶۰ درصد عضو کودک و نوجوان، ظرفیت مناسبی برای کار در این موضوع است. ترکیب کتاب، کتابخانه، کتابدارو عضو آن هم به گستردگی کل کشور تاسطح روستاها، یک ترکیب طلایی ایجاد کرده است که دردیگر دستگاه ها کم نظیر است.