• امروز : سه شنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
5
استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان؛

بستر توسعه را روابط عمومی ها فراهم می کنند/ جنگ روایت ها اولویت اول روابط عمومی ها

  • کد خبر : 16965
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
بستر توسعه را روابط عمومی ها فراهم می کنند/ جنگ روایت ها اولویت اول روابط عمومی ها
تریبون تبریز: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بستر توسعه در مناطق و حوزه های مختلف را روابط عمومی ها فراهم می کنند؛ اگر این بستر برای رشد و توسعه در یک منطقه فراهم نشود قطعا آن توسعه در ذهن افکار عمومی بستر پیشرفت را فراهم نخواهد کرد.

 مالک رحمتی در دیدار با اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی دستگاه های اجرایی استان با اشاره به سابقه تاسیس واحدهای روابط عمومی در دستگاه های دولتی کشور گفت: متاسفانه روابط عمومی ها در ساختارهای دولتی درست متولد نشدند به همین دلیل اگر امروز از زوایای مختلف سیستم ها ضربه می بینند به خاطر همین عدم ساماندهی و سازماندهی درست روابط عمومی ها در دستگاه های دولتی است.
رحمتی تصریح کرد: متاسفانه در نظام اداری کشور جایگاه واحدهای روابط عمومی به عنوان یک واحد پیشرو و تاثیرگذار درک نشده است و این امر به این جایگاه همواره لطمه وارد کرده است.
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی در ادامه به تولد نسل دوم روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: نسل دوم روابط عمومی ها ؛ انتخابی نیست. به عبارتی در سایه پیشرفت سریع ابزارهای ارتباطی روابط عمومی در سازمان ها دیگر یک امر انتخابی نیست. مدیریت افکار عمومی دیگر صرفا دست سازمان ها نیست و در مواقعی دیده می شود که یک نفر کارمند همان سازمان با به راه انداختن یک صفحه در فضای مجازی تاثیرگذاری اش بسیار بیشتر از روابط عمومی آن سازمان است و در چنین مواردی مدیریت افکار عمومی در خصوص آن سازمان دست همان یک نفر کارمند است.
وی اضافه کرد: در نسل دوم روابط عمومی ها شرایط به ما تحمیل می کند که باید متفاوت باشیم؛ باید روابط عمومی را به عنوان یک علم قبول کنیم، باید تاثیرگذاری روابط عمومی را باور داشته باشیم.
رحمتی نسل سوم روابط عمومی در کشور را متفاوت تر از نسل های قبلی خواند و اضافه کرد: در این مدل ؛ روابط عمومی ها از ساختارهای اداری خارج شده اند و با یک نگاه سنتی نمی توان مخاطب را اقناع کرد. در این شرایط صرف اطلاع رسانی کافی نیست و باید به سمت اقناع سازی مخاطب برویم.

جنگ روایت ها اولویت اول روابط عمومی ها
وی ادامه داد: در نسل سوم روابط عمومی ها؛ جنگ روایت ها آغاز می شود؛ مدیران روابط عمومی با یک سری روایت هایی مواجه هستند که مخاطب آنها را باور کرده است در حالی که آن روایت ها الزاما صحیح نیستند و اینجا مسئولیت مدیران و کارشناسان روابط عمومی است که بتوانند با شیوه های مختلف اقناع سازی کنند و به عبارتی به جنگ روایت ها بروند.
استاندار آذربایجان شرقی اذعان داشت: در نسل سوم روابط عمومی ها موضوع روایت اول یک اصل است؛ رسانه ای که با سرعت و دقت اولین روایت را از یک موضوع بیان می کند جریان افکار عمومی را هدایت کرده است به عبارتی در چنین شرایطی اولویت اول مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های دولتی ورود به میدان جنگ روایت ها است.
وی اضافه کرد: در نسل سوم روابط عمومی ها عملا روایت ها هستند که روند فعالیت آنها را پیش می برند ؛ بعضا روایت های زرد مسیر فعالیت روابط عمومی ها را تعیین می کنند و بخش اعظمی از انرژی این واحدهای  صرف اثبات یا رد این روایت ها سپری می شود.
رحمتی در ادامه کار خبرنگاری را مقدس خواند و افزود: خبرنگاری شغلی بسیار مقدس است چرا که خبرنگاران به دنبال آگاه سازی مردم هستند و پیامبران و ائمه اطهار نیز رسالت اصلی شان آگاه سازی مردم بود. به همین دلیل کار خبرنگاری بسیار سخت و دشوار و در عین حال مقدس است.
وی خطاب به اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ برنامه مدون و نقش راه روابط عمومی های استان را تدوین و اعلام نمایید به عنوان مثال برای اینکه نظام اداری اثربخش، پاسخگو و کارآمد داشته باشیم برنامه های شورای هماهنگی روابط عمومی های استان را ارایه کنید.
استاندار تاکید کرد: برای احیای جایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی استان نیز برنامه ارایه دهید تا تاثیرگذاری آنها را در سطح استان ارتقا دهیم. در شرایط کنونی احیا کردن جایگاه روابط عمومی ها در استان بسیار ضروری تر از تجهیز کردن آنهاست.
رحمتی برای تبیین جایگاه روابط عمومی در شورای اداری و شورای برنامه ریزی استان اعلام آمادگی کرد و گفت: از شورای هماهنگی روابط عمومی های استان انتظار دارم تا در کمترین زمان ممکن با جمع بندی نظرات و دیدگاه های همکاران روابط عمومی کلید واژه نیازهای این حوزه را احصا و در اختیار بنده قرار دهند تا در جلسات شورای اداری و شورای برنامه ریزی آنها را به مدیران استان تبیین کنم.
وی تغییر نگاه ها به روابط عمومی ها در استان را یک امر ضروری خواند و اذعان داشت: اگر نگاه ها به روابط عمومی ها را تغییر ندهیم مرجعیت افکار عمومی را نمی توانیم به دستگاه های اجرایی بازگردانیم. عدم نگاه اصولی به روابط عمومی ها موجب از دست رفتن مرجعیت در دستگاه های اجرایی شده است. اگر در این دوره فکرها را تغییر ندهیم بی تردید موفق نخواهیم شد.
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی به ترکیب جدید هیات رئیسه این شورا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ترکیب بسیار خوبی در این دوره انتخاب شده اند که می تواند بستر ساز اقدامات خوب در سطح استان باشد.
رحمتی تسلط به زبان روز، زبان هنر و زبان جامعه را اصول مهم روابط عمومی های امروز خواند و گفت: اگر به این زبان ها مسلط نشوید نمی توانید با مخاطبان تان ارتباط برقرار کنید. باید روابط عمومی ها مخاطب شناس باشند تا با ابزارهای متناسب مخاطب خود را اقناع کنند.
استاندار آذربایجان شرقی به ویژگی های خبر نیز اشاره کرد و افزود: سرعت، دقت و صحت خبر بسیار اهمیت دارد؛ روابط عمومی ها در عین حالی که پل بین مسئولان و مردم هستند باید با ابزارهای ارتباطی مناسب پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نیز باشند چرا این جاده نباید یک طرفه باشد.
وی اضافه کرد: در عصر حاضر اقناع سازی صرفا با اطلاع رسانی قابل حل نیست بلکه باید ابتدا مرجعیت سازی صورت گیرد تا بعد از آن گفتمان سازی و ادبیات سازی تحقق یابد.
وی روابط عمومی ها را بسترساز توسعه خواند و اذعان داشت: بستر توسعه در مناطق و حوزه های مختلف را روابط عمومی ها فراهم می کنند؛ اگر این بستر برای رشد و توسعه در یک منطقه فراهم نشود قطعا آن توسعه در ذهن افکار عمومی بستر پیشرفت را فراهم نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: پاسخ به نیازها عنصر اساسی برای فراهم کردن پیشرفت و توسعه در جامعه است و این امر با رسانه و روابط عمومی گفتمان ساز محقق می شود.
این گزارش حاکی است، در ابتدای این نشست محمد عزیزی راد مدیر کل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی به بیان گزارشی از فعالیت های چندین ساله این شورا در استان پرداخت و از برگزاری جشنواره برترین های روابط عمومی استان بعد از وقفه ای ۱۱ ساله طی سال گذشته یاد کرد.
وی همچنین به انتخاب هیات رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های استان که طی انتخاباتی آذر ماه سال گذشته برگزار شده، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه منتخبان این دوره از شورا بسیار پر انرژی و پر انگیزه پای کار آمده اند که این امر نوید آینده ای درخشان برای روابط عمومی های استان می دهد.
این گزارش می افزاید، در پایان این نشست هر یک از اعضای هیات رئیسه به تبیین دیدگاه های خود پیرامون جایگاه روابط عمومی ها و ضورت تغییر نگرش به این جایگاه اشاره کردند که با استقبال استاندار آذربایجان شرقی مواجه شد و در انتها احکام اعضای جدید هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان توسط استاندار آذربایجان شرقی اهدا شد.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=16965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.