به گزارش تریبون تبریز، با توجه به اهمیت برگزاری نشست تخصصی بازنگری هویت بصری شهر و نقش کلیدی آن در بهبود سیمای بصری و هویت شهری، مصاحبه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی میتواند ابعاد مختلف این رویداد مهم را روشنتر کند و دیدگاههای کارشناسی وی را در اختیار عموم قرار دهد.
در ادامه مصاحبهی “سیدمحمدحسین بلاغی” را با شما به اشتراک میگذاریم:
جناب آقای بلاغی، به نظر شما برگزاری چنین نشستی در چه مقطعی از زمان و با توجه به چه ضرورتهایی صورت میگیرد؟
برگزاری نشست تخصصی با موضوع “بازنگری هویت بصری شهر” نشان از اهمیت روزافزون هویت بصری در شهرها دارد. این نشست با تمرکز بر ضعف تبلیغات شهری و تلاش برای ایجاد یک برندینگ یکپارچه، اهداف مهمی را دنبال میکند. یکی از دلایل اصلی برگزاری این نشست، ضرورت تعریف هویت بصری یکپارچه است که باعث جلوگیری از آشفتگی بصری میشود و از تبلیغات و المانهای بصری نامرتبط و پراکنده و ایجاد نویز بصری و کاهش جذابیت شهر میکاهد. برندینگ یکپارچه باعث تقویت تصویر ذهنی شهر و تصویری منسجم و ماندگار از شهر در ذهن مخاطبان شده و همواره در سراسر جهان یک شهر با هویت بصری قوی، برای سرمایهگذاران جذابتر است.
به نظر شما چرا بازنگری در هویت بصری شهرها به ویژه در شهر تبریز و استان آذربایجانشرقی از اهمیت ویژهای برخوردار است و آیا هویت بصری فعلی شهرهای استان آذربایجانشرقی بازتاب دهنده تاریخ، فرهنگ و ویژگیهای منحصربهفرد این شهرها است؟
هویت بصری یک شهر، همانند شناسنامهای تصویری است که هویت،فرهنگ و ارزشهای آن را به نمایش می گذارد. در استان آذربایجانشرقی و شهر تبریز با فرهنگی غنی و پشتوانهی قدمتی طولانی،هویت بصری قوی میتواند به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای جذب گردشگر، سرمایهگذار و ایجاد حس تعلق خاطر در میان شهروندان عمل کند. هر شهر با تاریخ،ب افت شهری، صنایع دستی، آداب و رسوم و جاذبههای گردشگری منحصر بفرد خود، دارای یک هویت بصری خاص است. این هویت بصری میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی شهری و معرفی ظرفیتهای استان در سطح ملی و بینالمللی مورد استفاده قرار گیرد.
بزرگترین چالشهایی که در حال حاضر در حوزه هویت بصری شهرهای استان با آن مواجه هستیم، چیست؟ به نظر شما، چرا ساختار تبلیغات در شهرها ضعیف است و چه عواملی بر این ضعف تاثیرگذار هستند؟ آیا فقدان یک برندینگ یکپارچه در شهرها،بر هویت بصری آن تاثیر منفی میگذارد؟
یکی از بزرگترین چالشها،عدم وجود یک برنامهریزی جامع و یکپارچه برای طراحی هویت بصری شهرها است. اغلب اوقات، عناصر بصری به صورت پراکنده و بدون هماهنگی با یکدیگر در شهرها استفاده میشوند که منجر به ایجاد یک تصویر مبهم و ناهمگون از شهر میشود. کمبود مطالعات و پژوهشهای کافی در زمینه هویت بصری شهری، از دیگر چالشهای موجود است. این امر باعث میشود تا تصمیمگیریها براساس سلیقههای شخصی و بدون پشتوانه علمی صورت گیرد. ضعف در مشارکت دادن شهروندان و ذینفعان مختلف در فرآیند طراحی هویت بصری، از دیگر مشکلاتی است که همواره با آن مواجه بوده و هستیم که ادارات و سازمانهای مرتبط با این امر میتوانند با استفاده از متخصصین و کارشناسان و هنرمندان در این زمینه اقدامات قابل توجه با پشتوانه علمی انجام دهند و هر گونه تاثیر منفی در هویت شهری را از میان بردارند.
هدف اصلی از برگزاری این نشست تخصصی چیست و چه مواردی در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت؟
هدف اصلی از برگزاری این نشست و گردهمایی،ایجاد تجمیع توان متخصصین،تعامل سازنده و یک گفتگوی تخصصی بین شرکتهای تبلیغاتی، طراحان، هنرمندان، مدیران شهری و سایر ذینفعان برای بررسی چالشها و ارائه راهکارهای بهبود هویت بصری شهرها است.
در این نشستها،تلاش خواهد شد تا با تکیه بر تخصص و علوم روز جهان به شناسایی عناصر هویتی منحصر بفرد شهر پرداخته و با استفاده از تجارب جهانی، به یک زبان بصری مشترک برای برندسازی شهری و طراحی بصری تبلیغاتی شهر دست پیدا کنیم.
از دیگر اهداف برگزاری این نشست میتوان به ایجاد بک شبکه همکاری بین دستگاههای اجرایی،نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی برای اجرای طرحهای مشترک در حوزه هویت بصری اشاره کرد. ما معتقدیم که رفتارهای سلیقهای و بدون پشتوانه علمی در حوزه تبلیغات و برندینگ شهری وضعیت هویت بصری شهر را از اصل و ذات زیبای خویش دور میسازد،ب ه همین دلیل برگزاری این نشستها، راهگشا و چارهای برای جلوگیری از هرگونه رفتار و فعالیت سلیقهای و تقویت عملگرایی به سبک علمی در این راستا خواهد بود.
مخاطبان نشست چه کسانی خواهند بود و اولین نشست تخصصی در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟
تالار خاقانی،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی در ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳ با افتخار میزبان متخصصی تبلیغات و فعالان حوزه برندینگ، مدیران و مسئولین حوزه رسانه و تبلیغات شهری، مدیران و کارشناسان شهرداریها و سازمانهای مرتبط با تبلیغات شهری، هنرمندان و طراحان گرافیک و شرکتهای صاحب تابلوهای محیطی و تبلیغاتی و برخی از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار و دانشجویان رشتههای مرتبط با تبلیغات و ارتباطات در اولین نشست تخصصی بازنگری هویت بصری شهر که با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شرکت آنکا برند برگزار خواهد شد، خواهد بود.
برگزاری نشست تخصصی با موضوع “بازنگری هویت بصری شهر” در تبریز
تریبون تبریز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی از برگزاری نشست تخصصی با موضوع "بازنگری هویت بصری شهر" در 16 آبان ماه جاری در تبریز خبر داد.
لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=25038
- ارسال توسط : esarbaz
- 28 بازدید
- بدون دیدگاه