• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
0

برداشت پسته از باغات شهرستان مرند

  • کد خبر : 23951
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
برداشت پسته از باغات شهرستان مرند
تریبون تبریز: مدیر جهاد کشاورزی مرند از ادامه برداشت پسته از ۶۵۰ هکتار باغات سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان خبر داد.

به گزارش تریبون تبریز، اسماعیل الهیاری در گفتگو با خبرنگاران گفت: برداشت پسته در شهرستان مرند، امسال با توجه به شرایط اقلیمی از اواخر مردادماه آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت باغات پسته مرند به ۶۵۰ هکتار رسیده است که از این مقدار باغ، ۵۳۰ هکتار باغات بارور است و پیش بینی می‌شود امسال با توجه به تنش‌های وارده ۶۳۶ تن محصول پسته خشک تولید شود.
وی ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله‌قوچی، اوحدی برشمرد که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند.
وی اضافه کرد: توسعه سطح زیرکشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیر کشت پسته در سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۲۰ هکتار افزایش یابد.
الهیاری با اشاره به اینکه از جمله مشکلاتی که هر ساله پسته‌کاران با آن روبرو هستند، نوسانات قیمت این محصول در بازار است، افزود: در سال زراعی جاری با توجه به افزایش بی‌سابقه دما و در نتیجه آن بالا رفتن شوری آب و از طرف دیگر خاموشی متناوب چاه موتورها، تنش زیادی به درختان وارد شده که باعث کاهش ۲۰ درصدی محصول پسته شد.
وی گفت: در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته به خصوص پسیل پسته، اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد، مبارزه غیر شیمیایی با پسیل و … صورت گرفته است.
لازم به ذکر است شهرستان مرند دارای رتبه دوم در تولید پسته در استان است.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=23951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.