امروز شهرداری تبریز برای حفظ جان شهروندانش در یکی از مواصلاتیترین راههای بین شهری تبریز اقدام به نصب عرشههای پل عابر پیاده کرد اما اینکه این پل کی قابل تردد باشد الله اعلم.
اما در سایه شهرداری اقدام تحسین برانگیزتری صورت گرفت و آن ایجاد ترافیکی چندین کیلومتری و ساعتی در مسیر حدفاصل بین سهراه اهر و میدان بسیج بود که نه تنها یک منطقه صنعتی و پرتردد بهخصوص در ساعات اولیه صبح میباشد بلکه حلقه اتصال بسیاری از استانها و شهرستانها و حتی پایتخت میباشد.
ترافیکی که به اذعان پلیس راهور شهرستان تبریز به عنوان متولی راهنمایی و رانندگی، هیچگونه هماهنگی در این رابطه و بستن راه به این تاثیرگذاری با این نهاد صورت نگرفته است.
هدایت جعفری افزود: حتی شهرداری به پیشنهادهای ارائه شده در این رابطه از سوی راهنمایی و رانندگی که براساس پروتکلهای موجود میباشد تا براساس آن انجام اقدامات لازم برای نصب این سازه بدون ایجاد هیچگونه ترافیک و محدود کردن تردد صورت گیرد، توجهی نکرده است.
حال بستن مسیر تردد در یکی از شریانیترین راههای شهر تبریز که به عنوان گلوگاه تردد نه تنها شهری بلکه بین شهری محسوب میشود چگونه به این راحتی و بدون لحاظ موارد ایمنی صورت میگیرد معلوم نیست.
تصاویر این اقدام خود گویای این مطلب و خطرناکی آن و خطراتی که میتواند در سایه آن اتفاق بیفتد میباشد، خودروهای سواری، سرویس واحدهای صنعتی مربوط به این منطقه، خودروهای سنگین که حامل انواع بارها از جمله سوخت و … در این تصاویر به راحتی قابل مشاهده می باشد اگر خدای نکرده اتفاقی در این مسیر اعم از تصادف، جرقه برقی، آتش سوزی، وقوع مشکلات و حوادث در این ترافیک از جمله انواع اتفاقات اورژانسی مانند حملات قلبی و … برای افراد گرفتار در این راهبندان که نیاز به امدادهای پزشکی و یا سایر خدماتی امدادرسانی مثل آتش نشانی و … نیاز باشد چگونه می شود آن را مدیریت کرد؟ و یا عابرین پیادهای که از خودروهای گرفتار شده در ترافیک خارج شده و برای رسیدن به محل کار خود پیاده در حال طی مسیر و گذشتن از نردههای تعبیه شدن هستند سلامتیشان به انحاء مختلف در این اقدام ممکن است به خطر بیفتد.
آیا غیر از این است که برای اقدامی نظیر آنچه امروز برای نصب سازه در خروجی شهر تبریز حدفاصل میدان بسیج تا سهراه اهر اتفاق افتاد از قبل با بسیاری از نهادها از جمله راهنمایی و رانندگی، اورژانس حتی اقدامات هماهنگی داخل سازمانی مثل آتش نشانی و … ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان از طریق رسانهها، نصب بنر هماهنگی صورت میگرفت.
میشد به راحتی مردم تبریز و حتی میهمانانی که قصد خروج از این شهر را داشتند شاهد این ترافیک سنگین نباشند، چرا که دقیقا ۲ خروجی در نزدیکی این مسیر وجود داشت و به راحتی میشد با کمک نهادهای مربوطه و یا حتی پرسنل خود شهرداری تردد خودروها را به سایر مسیرها از جمله یاغچیان، پاسداران و حتی لاین مخالف یاد کندرو در این مسیر هدایت کرد حال چرا شهرداری سادهترین و خطرناکترین راه را انتخاب کرده است.
انگار در قاموس مسؤولان ما برنامهریزی برای انجام امور نگنجیده و این عزیزان اقدام و خط پایان را بر هر مصلحتاندیشی ترجیح میدهند آیا به واقع مسؤولان شهری ما نمیدانند در کلان.شهری به وسعت تبریز که کوچکترین اقدام در آن باید با اصول و روشهای لازم صورت گیرد نه به شیوه …
البته حق میدهیم که برای خدمترسانی به مردم عجله دارند و وقتی میخواهند اقدامی مثل همین ایجاد پل عابر پیاده را اجرایی کنند وسط جاده میایستند و به مردم و خودروها ایست میدهند و پل را نصب میکنند و میروند سراغ اقدام دیگر و معطل بقیه ارگانها و نهادها و مسؤولان نمیمانند.
ولی ای کاش در همه زمینهها این عزیزان عجله داشتند و ای کاش در خدمات شهری شهرداری همین مسیر، زحمت پر کردن چندین چاله که نه چاه عمیق وسط همین جاده و همین مسیر را هم بخود میداد که روزانه خسارات جبران ناپذیری مالی و جانی به خودروهای تردد کننده از این جاده وارد نشود.