• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

اختراعات دانشگاهی با چالش تجاری‌سازی مواجه است

  • کد خبر : 23799
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
اختراعات دانشگاهی با چالش تجاری‌سازی مواجه است
تریبون تبریز: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اختراعات و ابداعات گوناگون دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی با چالش جدی تجاری سازی مواجه است.

به گزارش تریبون تبریز، دکتر پرویز شهابی روز دوشنبه در جمع فناوران و تولیدکنندگان محصولات پزشکی، بر ارتباط سازنده و دایمی دانشگاه ها با صنعت تاکید و اظهار کرد: متاسفانه بیشتر اختراعات و ابداعات که در دانشگاه ها شکل می گیرد در مرحله ایده پردازی و تولید نمونه ها باقی مانده و به مرحله تجاری سازی نمی رسد که دلایل متعددی دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم در بین دانشگاه های مطرح دنیا قرار بگیریم یکی از فاکتورهای عمده اش ارتباط بین صنعت و فناوری است که خوشبختانه در این زمینه در سه سال اخیر رشد خوبی داشتیم و قراردادهای قابل توجهی با صنایع منعقد شده است.
شهابی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه فناوری و تولید محصولات و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۰ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ میلیارد ریال و پارسال نیز ۲۰۰ میلیارد ریال قرار داد امضا کرده است که ارقام قابل توجهی به شمار می رود.
به گفته وی سالانه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعداد ۲۹ ثبت اختراع توسط اساتید به سرانجام می رسد.
شهابی یادآور شد: طبق سند برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه پژوهش، ایران باید تا پایان سال ۱۴۰۷ رتبه ۱۴ در فناوری جهان را کسب کند که اکنون در رتبه ۴۲ دنیا قرار داریم که رسیدن به رتبه های بالا بسیار سخت است و بدون برنامه ریزی و داشتن زیرساخت های لازم محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر زیرساخت های خوبی برای توسعه فناوری در دانشگاه های کشور و استان تامین شده است، افزود: در این مدت شرکت های دانش بنیان نیز در دانشکاه علوم پزشکی تبریز رشد خوبی داشته اند.
شهابی ادامه داد: مرکز رشد تجهیزات پزشکی، مرکز رشد بیوتکنولوژی دارو و مرکز رشد فرآورده های داروئی مراکز مهم دانشکاه علوم پزشکی تبریز هستند که در زمینه فناوری فعالیت می کنند و در هفته جاری پارک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه به مساحت ۱۰ هزار متر مربع افتتاح می شود.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی تبریز حدود ۹۵۰ نفر عضو هیات علمی دارد که امسال این رقم به یکهزار نفر خواهد رسید و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیز دانشجو در این مجموعه علمی و تحقیقاتی تحصیل می کنند.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=23799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.