• امروز : دوشنبه - ۱۲ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 3 November - 2025
1

احتمال آغاز توزیع شیر در مدارس دولتی تا ۱۰ روز آتی

  • کد خبر : 36529
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۵
احتمال آغاز توزیع شیر در مدارس دولتی تا ۱۰ روز آتی
تریبون تبریز: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد که تا ۱۰ روز آینده مدارس دولتی سراسر کشور تحت پوشش توزیع شیر دانش آموزی قرار بگیرند.

به گزارش تریبون تبریز، علی فرهادی در نشست خبری امروز خود با تاکید بر اینکه آموزش پرورش بدون اینکه زیرساخت اضافه‌ای داشته باشد وظیفه تغذیه شیر رایگان مدارس را برعهده گرفته است افزود: امید داریم تا ۱۰ روز آینده مدارس دولتی سراسر کشور تحت پوشش توزیع شیر دانش آموزی قرار بگیرند.

۱۳ آبان امسال یادآور خون شهیدان دفاع مقدس ۱۲ روزه است
وی با بیان اینکه تفاوتی که ۱۳ آبان امسال با سال‌های دیگر دارد این است که پرچم‌ها باید یادآور خون همه شهیدان دفاع مقدس به ویژه دفاع مقدس ۱۲ روزه باشد گفت: ۳۴ دانش‌آموز شهید در ۱۲ روز، مظلومانه و در کنار کیف و کتاب مدرسه‌هایشان شهید شدند بنابراین ۱۳ آبان امسال باید رنگ و بوی ۳۴ دانش آموز شهید را بیشتر از هر زمان دیگری بدهد که رژیم کودک‌کش و دانشمندکش صهیونیستی در خواب این کودکان عزیز را به شهادت رساند.

شرکت بیش از ۱/۵ میلیون دانش‌آموز در امتحانات نهایی 
فرهادی با بیان اینکه امسال یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۸۱۵ نفر در آزمون‌های نهایی شرکت کردند که ۵۷۰ هزار و ۹۷۵ نفر در پایه یازدهم بودند افزود: ۵۸۴ هزار و ۸۳۸ نفر در پایه دوازدهم بودند. همچنین ۱۵۴ هزار و ۲۵۳ نفر دانش آموزان بزرگسالانی بودند که ادامه تحصیل دادند و ۲۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر برای ترمیم سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی شرکت کردند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۵۳۷۹ مرکز، آزمون نهایی برگزار شد و در مجموع ۲۹ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۹۴ برگه توسط معلمان تصحیح الکترونیکی شد که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش است.
فرهادی با بیان اینکه در آزمون‌های خردادماه امسال که با جنگ ۱۲ روزه یکی بود، برخی استان‌ها درگیر جنگ بودند، بنابراین استان‌های دیگر در تصحیح برگه‌ها به کمک سایر معلمان آمدند که سیستان و بلوچستان یکی از استان‌ها بود.
وی در ادامه به موضوع سنجش سلامت اشاره کرد و افزود: امسال سازمان استثنایی، سنجش سلامت دانش‌آموزان را به ۴ سال کاهش داد و حدود سه میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتند که ۱۰۹۳۱ نفر نیازهای ویژه داشتند که شناسایی شدند؛ از این آمار ۸۳۶۷ نفر کم‌توان ذهنی، ۱۰۰۵ نفر طیف اتیسم، ۸۸۴ نفر آسیب جسمی حرکتی، ۴۱۲ نفر آسیب شنوایی و ۲۶۳ نفر آسیب بینایی داشتند.

هوش مصنوعی ذائقه دانش آموزان را تغییر داده است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به موضوع تحول در کتب درسی اشاره کرد و ادامه داد: اگر نگاهی به نیازهای دانش آموزان در این زمان بیندازیم باید نگاه عمیقی به برنامه درسی ملی داشته باشیم، قطعاً برنامه درسی ملی ۱۵ سال پیش با الان، استلزامات و شرایط و نیازمندی‌های متفاوتی دارد. همچنین با بروز هوش مصنوعی ذائقه دانش آموزان تغییر کرده بنابراین برنامه درسی ملی باید به سمتی برود که زمان بیشتری به این گونه مسائل اختصاص داد.
فرهادی با بیان اینکه در برنامه هفتم پیشرفت و در فصل آموزش و پرورش، مکلف است همه دانش آموزان را سالی یک بار به اردو ببرد گفت: لازمه این کار این است که برنامه درسی ملی، زمان را در اختیار مدارس قرار دهد.

چاپ ۱۵ عنوان کتاب نونگاشت
اجرای آزمایشی کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از امسال

وی با بیان اینکه مجموعاً ۱۵ عنوان کتاب نونگاشت داشتیم یعنی کتابی که از اول نوشته و اصلاح نمی‌شود افزود: ۳۵ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه‌ای بازنگری کردیم؛ در رشته‌های فنی و حرفه‌ای مداوم تغییرات فنی و تکنولوژی داریم که نشان می‌دهد حوزه کتاب درسی زنده و فعال است و نیاز جامعه را به صورت بازخورد دریافت و به آن واکنش نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای آزمایشی کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از امسال سراسری شد ادامه داد: قبلا به صورت آزمایشی کتاب کار و فناوری را داشتیم اما الان به صورت سراسری و در سراسر کشور از امسال به عنوان یک کتابی که مهارت‌های خاص را افزایش می‌دهد، است. همچنین کتاب کار فناوری در پایه هفتم و هشتم به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که بعد از گرفتن بازخورد از جنس محتوا و نحوه تدریس، برای توسعه در کل کشور تصمیم گیری خواهد شد. در کتاب کار و فناوری هفتم و هشتم تاکید بر تقویت روابط عاطفی و معنوی دانش آموزان است.
فرهادی گفت: در دوره متوسطه اول پایه هفتم تا نهم نیز موازی با کتاب پیام‌های آسمانی، کتاب از من تا خدا موازی با پیام‌های آسمانی به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شود تا بتوانیم بعد از تثبیت در دوره متوسطه اول پایه هفتم تا نهم تصویب کنیم.

اجرای آزمایشی آموزش خط تحریری در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم
وی به کتاب آموزش خط تحریری با هدف هویت فرهنگ ایرانی و ارتقا دست خط دانش آموزان در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، اشاره کرد و افزود: خط فارسی، حفظ زبان فارسی، توانایی در نوشتن زبان فارسی یکی از اتفاقات این دوره است، اگر حواسمان به مهارت نوشتن دانش آموزان نباشد، در آینده با مشکل مواجه هستیم. 

تدوین کتابی خاص برای مدارس خارج از کشور
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای مدارس خارج از کشور برای اولین بار کتاب خاص تعریف کردیم ادامه داد: در مدارس خارج از کشور، طیف‌های مختلفی از دانش آموزان ایرانیانی هستند که خارج از کشور هستند اما دوست دارند فرزندشان در مدرسه ایرانی با فرهنگ ایرانی و محتوای آموزش ایرانی درس بخوانند.

افزایش حدود ۲۰ هزار معلم
فرهادی درباره وضعیت معلمان گفت: معلمان به سه گروه تقسیم می‌شوند، گروه اجرایی و مدیریتی، گروه کیفیت‌بخشی و گروه تدریس. تعداد گروه معلم در سال ۱۴۰۳ برابر با ۶۰۳ هزار و ۷۶۶ نفر بود که در سال ۱۴۰۴ به ۶۲۰ هزار و ۲۵۵ نفر افزایش یافته است یعنی حدود ۲۰ هزار نفر افزایش تعداد معلم داشته‌ایم. افزایش معلمان باعث کاهش تراکم کلاس‌ها و افزایش کیفیت آموزشی می‌شود، مشروط بر اینکه فضای آموزشی کافی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در گروه کیفیت‌بخشی مانند مشاوران، مربیان پرورشی و مراقبان سلامت نیز افزایش داشته‌ایم و تعداد آنها از ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر به ۴۷ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است به حمایت رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در سال اول خدمت، بیش از ۶۴ جلسه با حضور شخص رئیس‌جمهور درباره آموزش و پرورش برگزار شده و این توجه ویژه موجب اولویت‌بخشی دولت به آموزش و پرورش شده است.

اضافه شدن ۲۴۰۰ مدرسه به مجموع مدارس کشور
افزایش مدارس تک نفره و مدارس زیر ۱۰ نفر در ایران

فرهادی از توسعه زیرساخت‌های آموزشی خبر داد و افزود: ۲۴۰۰ مدرسه به مجموعه مدارس کشور اضافه شده که هزار مدرسه از نو ساخته شده و ۱۴۰۰ مدرسه نیز بازسازی یا توسعه یافته است. در مجموع تعداد هنرستان‌ها از ۹۶۳۵ به ۱۱۱۷۰ واحد افزایش یافته است که خبر بسیار خوشایندی برای توسعه مهارت‌آفرینی و عدالت آموزشی است.
وی درباره نیروی انسانی مدارس گفت: در سال ۱۳۸۲ بیش از ۸۱ هزار نیرو در مدارس داشتیم اما اکنون تعداد نیروهای خدمتگزار حدود ۵۳ هزار نفر است و با جذب امسال این تعداد افزایش خواهد یافت. اطلاع‌رسانی درباره استخدام‌ها به محض قطعی شدن دفترچه‌های مربوطه انجام خواهد شد.
فرهادی اظهار کرد: تعداد مدارس یک نفره کشور به ۴۱۰ مدرسه رسیده است، این در حالی است که پیش از این ۳۵۱ مدرسه یک نفره وجود داشت.
وی توضیح داد: مدارس یک نفره شامل کودکانی می‌شود که به دلیل فاصله زیاد روستا، مخالفت والدین یا محدودیت سنی امکان جابجایی به مدرسه دیگر را ندارند و بنابراین یک معلم به طور اختصاصی برای این دانش‌آموزان تعیین می‌شود.
وی همچنین از افزایش تعداد مدارس زیر ۱۰ نفر خبر داد و گفت: این مدارس قبلاً ۵۲۰۰ مدرسه بوده است و اکنون به حدود ۶۵۰۰ مدرسه رسیده‌اند. مدارس زیر ۱۰ نفر معمولاً در مناطق روستایی و کم جمعیت قرار دارند و به توجه ویژه نیاز دارند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به پروژه‌های آموزشی و پرورشی پرداخت و اظهار کرد: هم‌اکنون ۷۷۳۰ پروژه نیمه‌کاره در دست ساخت هستند.
فرهادی افزود: ۶۰ هزار نفر از مردم در نهضت مدرسه‌سازی داوطلبانه مشارکت کرده‌اند و از این میان ۲۴۰۰ پروژه در مهرماه به بهره‌برداری رسید که شامل ۱۱۵۰۰ کلاس آموزشی می‌شود. ۵۷ درصد این پروژه‌ها در مناطق روستایی و ۴۳ درصد در نقاط شهری قرار دارند و از نظر عدالت آموزشی تمرکز بیشتری بر مناطق روستایی شده است.

توزیع رایگان سه عنوان کتاب جدید در حوزه جنگ ۱۲ روزه
اجرای حداقل یک اردوی سالانه برای هر دانش‌آموز در دستور کار

وی درباره پروژه‌های محتوایی ادامه داد: تحت عنوان اجتماعات یادگیری با بهره‌گیری از تکنولوژی و واقعیت مجازی و از طریق معاونت‌های آموزشی و ابتدایی دنبال می‌شود. همچنین ۱۰ میلیون جلد مجله رشد چاپ شده و بسته‌های آموزشی رایگان در اختیار مدارس قرار گرفته است. سه عنوان کتاب جدید در حوزه جنگ ۱۲ روزه نیز رایگان توزیع شده و قرار است با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شود. در حوزه فعالیت‌های پرورشی نیز به رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با عنوان فصلی از رویش جوان‌ها می‌توان اشاره کرد. پخش زنده نماز جماعت دانش‌آموزان از شبکه‌های سراسری و راه‌اندازی سامانه اردویی برای اجرای حداقل یک اردو سالانه برای هر دانش‌آموز در دستور کار است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند قراردادهای بیمه‌ای آموزش و پرورش اظهار کرد: در فاصله سال ۹۸ تا سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی برای آموزش و پرورش ایجاد شده بود که به کمک دولت، این بدهی در سال ۱۴۰۳ پرداخت شد. از سال ۱۴۰۱ شرکت دانا با آموزش و پرورش وارد قرارداد شد و در سال ۱۴۰۲ فعالیت داشت. در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار آموزش و پرورش از همه شرکت‌های بیمه‌گر دعوت کرد تا بتواند توزیع کشور را به صورت رقابتی انجام دهد. بیمه معلم، بیمه دانا و سایر شرکت‌ها مراجعه کردند و اختیار برای اولین بار از طرف وزیر به معاون برنامه‌ریزی تفویض شد.
استقبال استان‌ها امسال بیشتر به سمت بیمه معلم بود، سال گذشته ۸ شرکت بیمه به استان‌ها معرفی شده بود و استان‌ها اختیار کامل داشتند. تعداد استان‌هایی که بیمه دانا را انتخاب کردند هفت استان بود و سایر استان‌ها بیمه معلم را انتخاب کردند. دو شرکت بیمه دیگر، به دلیل تعداد کم استان‌ها ترجیح دادند حضور نداشته باشند.
فرهادی گفت: اگر استقبال بیشتری از حضور بیمه‌ها می‌شد، رقابت بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شد که قطعاً باعث ارتقای کیفیت خدمات به معلمان می‌شد. الان هم دیگر به صورت تک‌شرکتی نیست و دو شرکت بیمه فعال هستند.

لینک کوتاه : https://tribunetabriz.ir/?p=36529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.