به گزارش تریبون تبریز مفهومی بنام سامانه اتوبوس تندرو که با نام بیآرتی یا BRT(BUS RAPID TRANSIT) برای نخستین بار در اواخر دهه هشتاد در سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز مطرح و به مرحله اجرا رسید.
از آن تاریخ تاکنون که قریب به حدود یک و نیم دهه از آن می گذرد هیچ گاه نتوانست در سایه تصمیمات مقطعی و غیرکارشناسی به آن سامان لازم برسد و در ادامه نیز فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و مغفول ماندن اصل نوسازی این ناوگان بر مشکلاتش افزود.
اما آنچه در طی سالیان اخیر همواره جلوی چشم بوده و جلوه بصری نازیبائی به شهر داده، وضعیت آسفالت مسیرهای اتوبوس های تندرو است که اساسا به جهت نفس راه اندازی این مدل سیستم حمل و نقل موجبات تعجب افکار عمومی را فراهم آورده است.
نیمه تلاش هایی هم در راستای حل این معضل بخصوص محدوده ایستگاه های بی آر تی انجام شد که به جهت اطاله وقت بیشتر اسباب زحمت بوده تا رفع مشکل.
با این حافظه تاریخی به سراغ پروژه های اخیر شهرداری تبریز با پس زمینه بهبود وضعیت مسیرهای بی آرتی می رویم که هر از گاهی دستخوش ایده آل های یکی از مدیران شهری است.
در بدو امر و حین راه اندازی این نوع سیستم حمل و نقل و برای جدا کردن مسیر این اتوبوس ها از خیابان های اصلی شهر، از پدیده نرده کشی استفاده شد و بعدها این نرده ها با ایده عزیز دیگری کنده شد تا هم مسیر به جهت زیر ساخت و آسفالت ریزی شرایط بهتری بیابد و نیز با مدل جدید بر زیبائی این مسیرها افزوده شود.
از طرفی مدیریت شهری جدید به محض حضور در عمارت لاله زار پدیده فراموش شده روزشمار را مجددا در حوزه شهرسازی و تکمیل پروژه های عمرانی بر سر زبان ها انداخت و یکی دو پروژه هم به همین منوال با نصب روزشمار تکمیل و افتتاح گردید.
در ادامه به نظر می رسد که تا تایمر روزشمار دچار مشکل فنی شده تا مدیریت جدید حال به دلایلی که از حوصله مطلب خارج است آن انرژی و حواس جمعی قبلی برای اتمام پروژه ها را ندارد. در همین باب برای بار چندم افتتاح بخش هایی از صفه های مقبره الشعرا به تعویق افتاده و ایضا سامان دهی پیاده روها علی رغم کلنگ زنی به فراموشی سپرده شده است.
در این بین مسیر بی آر تی حد فاصل چهارراه خطیب تا میدان جهاد(نصف راه) ۲ ماه پیش برای سامان دهی کلنگ زنی، نرده برداری و در ادامه به امان خدا سپرده شده است. با توجه به اینکه احتمالا این بخش از شهر جزو مناطق متمول و بالانشین محسوب نمی شود و همواره مزاج مدیران شهری با بالایی ها سازگارتر بوده پرداختن به این مسئله برای ایجاد تلنگری جهت اتمام بخشیدن به وضعیت نامناسب فعلی خالی از لطف نبود.
بعضا گلایه های متعددی از سوی شهروندان در رابطه با این پروژه های به فراموشی سپرده شده مطرح می شود و باعث می شود تا از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ورد زبان شهروندان شود و استدعا مس شدن نمایند.
از دیگر نکات قابل تامل و تانی و پر اهمیت در رابطه با فقره فوق آن است که متاسفانه این پروژه ورودی غرب تبریز به حساب می آید و جلوه بصری نازیبای آن بدجور در ذوق مهمانان ورودی از این بخش شهر می زند. برای کسانی که قصد آمدن به تبریز از سمت صوفیان، شبستر، مرند و … دارند این بخش از شهر بعنوان ورودی محسوب می شود و بارها در باب اصلاح وضعیت ورودی های شهر از سوی رسانه های محلی به مدیران شهری هشدار داده شده است از آن روی که عیار شهر را با ورودی اش می سنجند.
در همین ارتباط جان فشان شهردار جدیدالورود منطقه ۶ شهرداری کلانشهر تبریز به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه اوضاع نقدینگی منطقه در ماه های قبل در شرایط خوبی قرار نداشت تا جایی حقوق ماه قبل کارکنان منطقه را ۱۶ این ماه واریز کردیم اما باید این نوید را بدهم که شرایط با به سامان نسبی رسانده ایم و تا چند روز آینده پروژه مسیر بی آر تی حدفاصل راه آهن تا نصف راه آغاز خواهد شد!
وی در رابطه با زمان دقیق آغاز مجدد پروژه نیز گفت: شرایط مالی مجموعه را به سمت بهبود پیش برده ایم و این قول را می دهم که تا ۱۰ روز آینده شاهد آغاز مجدد و جدی این پروژه خواهند بود!
البته می توان یکی از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه در زمان مناسب را تغییرات مدیریتی در مناطق شهرداری ها عنوان کرد و اینکه روند استقرار مدیران جدید نیز در اطاله پروژههای شهری بی تاثیر نیستند.
به هرحال باید منتظر ماند و دید که آیا این وعده محقق خواهد شد و آیا این مسیر بی آر تی در روزهای آینده از بلاتکلیفی خارج خواهد شد یا نه؟!