سعید طریقتی: تجربه سال ها کار رسانه ای و البته مطالبه گری میان آوارهای برجای مانده از بی کفایتی برخی مدیران اجرایی و قصورها، تقصیرها و تخلفات بعضا بهت آور آنان، ثابت کرده است که هرچه فریاد بزنی و از کجی ها و ناراستی های این قماش بنویسی، نه تنها گوش شنوایی تو را یاری نخواهد کرد، بلکه به دلیل افشای زد و بندهای بسیار میان «هم پالکی های» مدیریتی، تنهاتر از هر زمان دیگری، نظاره گر تداوم همان رویه ای خواهی بود که اصلا قرار به بهبود آن نیست!
«اویاقلیق» به عنوان رسانه ای که همواره در مسیر مطالبه گری و نقد نابسامانی ها و کجی های حاکم بر سیستم مدیریتی و اجرایی استان در همه سطوح گام برداشته، امروز خرسند است که مطالبه گری های این رسانه، دستمایه تحرکات رسانه ای تیم مدیریتی استان، استاندار آذربایجان شرقی و معاون اقتصادی استاندار با میدان داری مدیرکل روابط عمومی استانداری شده و هر پرونده و سوژه ای که این رسانه دستمایه تولید و انتشار می کند، به صدر بازدیدها، بهره برداری ها، تورهای رسانه ای فرمایشی و شاید، لاپوشانی های مصلحتی تیم مدیریتی استان قرار می گیرد!
آش به اصطلاح شفاف سازی و اطلاع رسانی در استان به اندازه ای شور شده است که باوجود انبوهی از رسانه های فعال و موثر و علی رغم پیگیری های اغلب رسانه ها برای گفت و گو و مصاحبه با مدیران استانی، که اغلب بی پاسخ می ماند، یک تشکل شبه رسانه ای و فیک، میدان دار برگزاری نشست های خبری مدیران استانی شده و نقش رپرتاژسازی برای مدیرانی را ایفا می کند که هزار و یک ابهام و سوال پیرامون عملکرد آن ها وجود دارد!
با این وجود و در همه این سال ها، اویاقلیق، یک تنه و همواره، پیشرو و پیشگام افشاگری و به تعبیر ابراهیم رئیسی، «سوت زنی» در خصوص مسایل مختلف استان بود و ده ها پرونده فساد، تخلف، رانت و سوء مدیریت را مورد تحقیق و بررسی قرار داده و در حد ممکن، خود را مکلف به همراهی در مسیر فسادستیزی و شفافیت دانسته است، اما، آنچه از سوی مدیریت ارشد استان و اعوان و انصار نزدیک به عابدین خرم، اعم از معاونان متعدد و مدیرکل تازه منصوب روابط عمومی ایشان دیده شده، حرکت در مسیری غیر از همراهی با پیگیری افشاگری ها و موضوعات مطرح در این رسانه بوده است.
هرچند تمامی پرونده های پیگیری شده از سوی اویاقلیق در این سال ها، مستند به مدارک و اسناد متقن و روشن بوده و تا حد امکان، بخشی از این اسناد نیز به همراه گزارش های مستند منتشر گردیده و بخش اعظمی از همین اسناد نیز به دلیل فکت محرمانه آن ها، به مسوولان استانی و ملی ارایه شده است، با این حال، در اتفاقی تعجب آور، همین موضوعات به عنوان کیس های رسانه ای، بازدید های میدانی و نشست های هدف دار رسانه ای به نفع مدیران و دستگاه های پرحاشیه، متخلف، غیرپاسخگو و گردن کلفت تبدیل شده اند.
نمونه بارز چنین خوش خدمتی ها در راس مدیریت ارشد استان در حق مدیران پرحاشیه، بازدید چندی پیش رسانه ای از قوریگل، بعد از انتشار گزارش ویژه در اویاقلیق و نیز، طراحی و هماهنگی برپایی تور رسانه ای از مجتمع مس سونگون و تبلیغات زیرپوستی و هدفمند مدیر این مجموعه توسط مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی است، برنامه ای که معلوم نیست با چه هدفی در اوج انتقادات، ابهامات و حواشی مدیریتی این مجموعه ترتیب داده شده است!
ای کاش، مدیران ارشد استانداری، اعم از مدیرکل محترم روابط عمومی و معاون اقتصادی استاندار که راسا در تور رسانه ای مس سونگون حضور داشته و علنا در کنار مدیر پرحاشیه این مجتمع قرار گرفتند، به جای این قبیل رپرتاژسازی های مشکوک برای مدیران غیرپاسخگو، آن هم در شرایطی که شائبه بهره برداری احتمالی انتخاباتی از آن به مشام می رسد، گوش شنوایی هم برای رسانه های منتقد داشته باشند، به ویژه آن که بهره برداری های خاص این روزهایشان را مدیون بیداری آذربایجان هستند!
در این میان، معلوم نیست معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی که اتفاقا حوزه رسانه و حتی اداره کل روابط عمومی استانداری در حیطه وظایف نظارتی وی قرار دارد، به چه دلیل در این تحرکات مشکوک روزه سکوت گرفته و در موضع انفعال قرار دارد؛ خاص این که، تا کوران انتخابات مجلس، چند صباحی بیش باقی نمانده و چه بسا، از چنین تحرکات رسانه ای، بوی بهره برداری های انتخاباتی نیز به مشام برسد!