به گزارش تریبون تبریز، جشنوارههای آغاز سال تحصیلی، علاوه بر ایجاد فضای شاد و پرنشاط در میان دانشآموزان، بستری برای گفتوگو میان خانوادهها، معلمان و متولیان آموزشوپرورش فراهم میآورد. آنچه امسال بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، ضرورت بازنگری در روشهای تعلیم و تربیت است؛ زیرا نسل حاضر در شرایطی زیست میکند که تحولات فناوری، بهویژه در حوزهی هوش مصنوعی، سبک زندگی و شیوهی یادگیری آنان را دگرگون کرده است.
امروز جشنواره بازگشایی مدارس با حضور دانشآموزان، والدین و کادر آموزشی در فضایی آذینبندیشده برگزار شد. اجرای سرودهای دانشآموزی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی و هنری و حضور فعال اولیا، حالوهوایی امیدبخش به این آیین بخشید. با این حال، هدف فراتر از جنبهی نمایشی بود و آن فراهم ساختن بستری برای تبادل اندیشه در باب آموزش نسل امروز بود.
دانشآموزان قرن بیستویکم در دنیایی رشد میکنند که ابزارهای دیجیتال، شبکههای اجتماعی و سامانههای هوشمند بخشی جداییناپذیر از زندگی آنان است.
رقیه ابراهیمی مدیر و معلم بازنشسته آموزش پرورش که سابقه طولانی در نظام آموزشی دارد، در گفت و گو با خبرنگار نصر با بیان اینکه اگر نظام آموزشی همچنان صرفا بر محفوظات و تکرار تمرکز کند، ذهن کودک نه تنها پرورش نخواهد یافت، بلکه دچار فرسودگی و بیانگیزگی خواهد شد، ابراز کرد: در چنین شرایطی، رسالت آموزشوپرورش تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت به جای انباشت یکسویه اطلاعات، تبدیل دانشآموزان از مصرفکننده به تولیدکننده فناوری، آموزش مهارتهای زندگی، ارتباطی و همکاری جمعی در کنار دانش نظری، ایجاد همافزایی میان مدرسه و خانواده در مسیر تربیت نسلی کارآمد است.
آینده متعلق به کسانی است که مهارتهای نوین داشته باشند
سارا، دانشآموز پایه هشتمی در به خبرنگار نصر گفت: یادگیری در قالب پروژههای عملی برای من جذابتر و مؤثرتر است. زمانی که خودم تجربه میکنم، مطالب در ذهنم ماندگارتر میشود. مثلا وقتی معلم علوم اجازه داد آزمایش طراحی کنیم، خیلی بیشتر یاد گرفتم تا وقتی فقط توضیح میداد.
دنیز، دانشآموز دیگری از علاقهمندی خود به آموزش علوم نوین گفت: دوست دارم یاد بگیرم چطور با کامپیوتر چیزی بسازم. الان بیشتر وقتمون صرف تمرین نوشتن میشه. کاش کلاسهای برنامهنویسی و رباتیک در مدرسه بیشتر باشد چراکه این مهارتها آیندهی ما را میسازد.
یکی از والدین نگرانی خود را چنین مطرح کرد: فرزندان امروز بیش از گذشته در معرض فضای مجازی هستند. نگرانم که بچهها بیش از حد درگیر موبایل و بازیهای اینترنتی بشن. لازم است مدارس نهتنها محدودیت ایجاد کنند، بلکه شیوهی صحیح استفاده از تکنولوژی را نیز بیاموزند. مدرسه باید یاد بدهد که چطور از تکنولوژی درست استفاده کنند، نه اینکه کلاً ممنوعش کنند.
خانم رضایی والدی دیگر تاکید کرد: آینده متعلق به کسانی است که مهارتهای نوین داشته باشند. اگر نظام آموزشی صرفاً بر نمرات درسی تکیه کند، فرزندانمان در رقابت جهانی عقب خواهند ماند.
م غفارزاده، مدیر یکی از مدارس در تبریز تصریح کرد: اگر رویکردی متوازن میان علم، مهارت و اخلاق شکل بگیرد، میتوان امیدوار بود که دانشآموزان نهتنها در برابر امواج تکنولوژی فرسوده نمیشوند، بلکه خود به ناخدایان آینده بدل خواهند شد.
یک معلم ادبیات با اشاره به اینکه تاکید من بر تحلیل و نگاه انتقادی است، نه حفظ بیهدف اظهار کرد: من سعی میکنم در کلاس به جای محفوظات، بچهها را به تحلیل متن و بیان دیدگاههای خودشان تشویق کنم. حتی در درس ادبیات هم میشود ذهن پرسشگر و خلاق دانشآموز را پرورش داد.
آقای احمدی معلم حوزه فناوری اذعان کرد: دانشآموزان باید بیاموزند که از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای یادگیری و نوآوری استفاده کنند. این فناوری تهدید نیست، اگر به درستی هدایت شود.
به گزارش نصر، جشنواره آغاز مهر امسال نشان داد که جامعه آموزشی به ضرورت بازاندیشی در شیوههای تعلیم و تربیت پی برده است. آیندهی کشور وابسته به نسلی است که بتواند در برابر چالشهای فناوری نهتنها مقاومت کند، بلکه خود به پیشگام نوآوری بدل شود. این مهم جز با همکاری خانوادهها، معلمان و سیاستگذاران آموزشی میسر نخواهد شد. اگر نظام آموزشوپرورش بتواند میان علم، مهارت و اخلاق تعادل برقرار کند، امید آن میرود که دانشآموزان امروز، نخبگان توانمند فردا باشند.