به گزارش تریبون تبریز، مسئولان آموزش و پرورش اردیبهشت امسال اعلام کردند که پس از تصویب متناسبسازی تقویم آموزشی کشور این امکان وجود دارد که برخی استانها تعطیلات زمستانی به دلیل برودت یا آلودگی هوا داشته باشند. در واقع اینگونه است که پیشتر با توجه به موقعیت جغرافیایی در سراسر کشور، در برخی موارد اجرای آموزش در زمان زودتر برای استانها با مشکل مواجه روبرو بود؛ بنابراین آموزش و پرورش به دنبال ایجاد مصوبهای در شورای عالی آموزش و پرورش و تقدیم لایحهای برای این موضوع برآمد که این طرح از سوی مجلس مطرح و تصویب شد.
در این راستا، علی فرهادی در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره زمان بازگشایی مدارس امسال اظهار کرد: مطابق قانون آموزش کشور مصوب شورای عالی آموزش و پرورش زمان بازگشایی مدارس اول مهر است و تقویم زمان حضور برای نوآموزان اعلام میشود.
وی افزود: امسال برای بازگشایی مدارس مشکلی نداریم.
آزمونهای نهایی ناظر به کیفیت است
سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره کاهش معدل دانشآموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی اظهار کرد: آزمونهای نهایی از کیفیت و برابری برخوردار است و تاثیر این آزمونها هم در کنکور سراسری برای همه دانشآموزان یکسان خواهد بود.
فرهادی افزود: با برگزاری امتحانات نهایی به عدالت آموزشی نزدیک میشویم که دانشآموزی که در طول سال تحصیلی تلاش کند، میتواند وارد دانشگاه شود و همهاش به کنکور ختم نمیشود.
سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالهای اول اجرای امتحانات نهایی است، شاید دانش آموزان به مرور خود را با این آزمونها تطبیق دهند و تلاش بیشتری کنند.
فرهادی عنوان کرد: مصوبه برگزاری امتحانات نهایی ناظر به قانون، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهش است که آرام آرام کنکور حذف شود و استرس از دانشآموزان گرفته شود و دانشآموز در طول سال تحصیلی درس بخواند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوع تدریس و شرایط مدرسه در نمرات امتحانات نهایی تاثیرگذار است یا خیر، گفت: بی شک تراکم دانشآموزان کلاس و آموزش و پیوسته معلمان دخیل است اما باید برگزاری امتحانات نهایی را شروع میکردیم.
به گزارش ایرنا، تاثیر ۵۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عاملی شده تا دانشآموزان آزمون خردادماه را جدیتر بگیرند و با توجه به گستردگی جمعیت و تعداد دروس، نظرات متفاوتی در سخت یا آسان بودن سوالات دارند. بسیاری از دانشآموزان معتقدند که سوالات امتحانات نهایی بسیار دشوارتر از سطح تدریس معلم است و بنابراین نمیتوانند نمرات قابل قبولی را در این آزمونها کسب کنند.