به گزارش تریبون تبریز، مسعود سعادتی، در سلسله نشست های رسانه ای رسم خدمت “ویژه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی استان”، از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش را افزایش اعتبار مدرسه و معلم عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش در دنیا باید مرجع اصلی تعیین صلاحیت دانش آموز شناخته شده و کلاس درس و موضوعاتی که تدریس میشود باید مبتنی بر برنامه درسی ملی باشد.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته به دلیل تاثیر کنکور این موضوع کمرنگ شده بود، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش به دو قسمت مدرسهای و موسسات خارج از مدرسه تقسیم شده است.
سعادتی با اظهار به اینکه تاثیر نمرات درسی در کنکور تا همین چند سال پیش اجرایی نشده بود، افزود: با توجه به اینکه هیچ دولتی جرات اجرای این طرح را نداشت، دولت سیزدهم به این مسئله وارد شد و تاثیر نمرات درسی در کنکور برای سال جاری را ۵۰ درصد و برای سال بعدی ۶۰ درصد تصویب کرد.
او همچنین با اشاره به اینکه نمرات پایه دوازدهم ر کنکور امسال و نمرات پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور سال بعد تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: نقش استعداد دانش آموزان نیز در پذیرش کنکور افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص رتبهبندی معلمان، با اشاره به اینکه این موضوع هم سالها زمین گیر شده بود، اظهار کرد: با وجود اینکه دولت سیزدهم رتبهبندی معلمان را عملیاتی کرد اما باز هم نمیتوان آن را عاری از مسائل و مشکلات عنوان کرد و به خاطر همین در حال حاضر این امر نیز در مرحله بازنگری قرار دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش با عنوان اینکه بحث پرورش در دوران کرونا و در دولت سیزدهم برجستهتر شد، ابراز کرد: حجم اعتباراتی که برای حوزه پرورشی هزینه شد و نیز تعداد فعالیتها، به هیچ عنوان قابل مقایسه با دولتهای قبلی نیست.
سعادتی افزود: اعتبارات اختصاص یافته برای حوزه پرورشی در دولت سیزدهم بیش از ۵ برابر رشد داشته است.
وی ضمن تاکید بر اینکه بخش مهمی از کمکهای آموزش و پرورش توسط اولیای دانشآموزان تامین میشود، ادامه داد: در دولت سیزدهم سرانه هر دانش آموز در استان نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳ برابری داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بازنشسته شدن معلمان و کمبود معلمین تا اواخر دهه ۹۰ و تا سال ۱۴۰۵ در سال ۱۳۹۵ پیش بینی شده بود، ادامه داد: با کمک دولت سیزدهم این کمبود قابل چشم پوشی شد و هیچ کلاس درسی بدون معلم نماند.
او افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و استفاده از ماده ۲۸ و فارغ التحصیلان دیگر دانشگاهها را راهکار دولت سیزدهم برای کمبود معلمین عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته چهار هزار و ۷۴۲ معلم از طریق ماده ۲۸ و سه هزار و ۵۹۰ نفر معلم نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جذب شدند.
سعادتی خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ هر روز دو کلاس درس و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هر روز سه کلاس درس افتتاح و تحویل اداره کل داده شد.
وی ضمن بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در تبریز نسبت به میانگین استانی پایینتر است، گفت: در دور دوم از سفر ریاست جمهوری ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار اعتبار برای آموزش و پرورش مصوب شد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان تعداد مدارس استان را ۶ هزار مدرسه و تعداد ساختمانهای آموزشی را در حدود هشت هزار ساختمان اعلام کرد و گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد این ساختمانها مقاوم هستند اما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است.
سعادتی با بیان اینکه پوشش تحصیلی در استان ما از آمار قابل توجهی برخوردار است، عنوان کرد: به دنبال کاهش این رقم در دوران کرونا و با تلاش مجموعه آموزش و پرورش استان این آمار در سال گذشته به ۹۹/۱۶ درصد رسید که این آمار برای سال جاری ۹۹.۲ هدف گذاری شده است.
او ضمن تاکید بر اینکه برخلاف سالهای گذشته افزایش شهریههای مدارس غیردولتی درصدی نخواهد بود، عنوان کرد: نیز بر اساس شاخصههای اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش حقوق مشخص شده برای معلمین مدارس غیردولتی برای هر ۳۰ ساعت آموزش طبق قانون کار محاسبه خواهد شد.
وی در مورد بحث آسیبهای اجتماعی موجود در مدارس استان نیز گفت: میزان آسیبهای اجتماعی در مدارس بسیار پایینتر از کف جامع است اما اعتقاد ما بر این است که حتی یک مورد آسیب اجتماعی نیز در مدرسه زیاد است.